Geen van beide potjes staat in een Nederlandse supermarkt (misschien hier en daar in een specialiteitenwinkel). Mooie aanleiding om met deze potjes schapenyoghurt dus een experiment uit te halen dat veel lijkt op de keuze die je als consument bij AH, de Lidl of Jumbo maakt: je moet kiezen op de verpakking en de prijs. Proeven gaat niet.
Het eerste potje is van karton (zoals de 'Zwitserse kaas' vroeger - verkoopt iemand dat nog?) en kost €1,53 (2 potjes). Het tweede kost €1,35 (ook 2 potjes) en zit in glas.
Welke zou je nemen? Waarom? En hoe zit het met 'de' Nederlander of 'de' Belg?
Ze allebei nemen om ze te testen heb ik al gedaan ;-)
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik was eerlijk gezegd door het heen en weer reizen de ingredienten even kwijt. Heb ze weer boven water.
De 100% schaap is van honderd procent schapenmelk (brebis) zegt de verpakking (de linker). De Bercail (rechts) zegt niets over de verhouding schaap/koe in de samenstelling en zegt slechts "yoghurt met schapenmelk" (Yaourt au lait de brebis). En ik mag een biet zijn als er niet een fors bestanddeel koemelk in zit. Te oordelen aan de smaak tenminste.
Op ingrediëntenlijst maakt Bercail het vanuit die optiek best bont want de melk bestaat uit 'schapenmelk' (niet 100%, maar gewoon 'schapenmelk' - ik heb geen idee of dat mag in Frankrijk).
Het ging me om de manier van kijken. Kijk je naar het etiketje, het potje, het materiaal (glas, karton), de 'sfeer van de uitstraling' of ga je voor de ingrediënten? De score blijkt verdeeld.
Dit is een mooie case voor eyetracking. Dit soort advertenties doen wij wel vaker. We brengen dan in beeld welke elementen van de advertentie worden bekeken en welke niet. Daarnaast kunnen we ook de meest 'pakkende' elementen nog aanwijzen. Uiteraard is het wel van belang dat de testdeelnemers Frans kunnen lezen/spreken.
Dick, dat lijkt me redelijk vanzelfsprekend en bepaald niet spectaculair. Ik draai de verpakkingen even om en kijk naar de kleine lettertjes of, zoals ik dat altijd noem, de "inhoudsopgave". Jij niet dan?
Zeer interssant, het wordt steeds makelijker klanten schapen en geitenkaas te verkopen.
Het zou toch fantastisch zijn als men op deze manier typische producten kan aanbieden uit elke hoek van Europa.
@André, toegegeven: hij is prima, maar je moet de schapenkaas (tussen 'du blanc' en 'fromage') van hier (komt uit het gebied ten Zuiden van Millau) eens proeven! Het wordt lastig meenemen, maar ik ga het eens proberen.
@Gerrit-Jan, nou maak je me heel nieuwsgierig: waar kijk jij dan naar?