Met het doorknippen van een lint onthulde een aantal kinderen op 20 december in Amsterdam de nieuwe website ‘Lekker Belangrijk’ met informatie over verantwoorde voeding, gezond leven en de herkomst van voedingsmiddelen. De site is een initiatief van het Voedingscentrum en bedacht voor en door kinderen tussen de acht en veertien jaar. Belangrijk uitgangspunt was dat de informatie leuk, en niet saai moest zijn.
Het Voedingscentrum vroeg negen kinderen om ideeën te bedenken voor de nieuwe site. In een workshopachtige omgeving mochten de kinderen twee dagen lang plakken, knippen, tekenen en nadenken over hun ideale website. De kinderen verzonnen onder meer een game waar je als je niet uitkijkt, ontploft of in een skelet verandert. Verder op de site: rare eetgewoontes in de wereld, een eettest, games, het eetgedrag van beroemdheden en meer.
De website wordt in de loop van de tijd steeds aangevuld met nieuwe spellen en wetenswaardigheden.
bron: voedingscentrum
Dit artikel afdrukken
De website wordt in de loop van de tijd steeds aangevuld met nieuwe spellen en wetenswaardigheden.
bron: voedingscentrum
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jullie mogen mij vertellen of het volgende spel didactisch verantwoord is. Een keuze maken tussen het lekkerste product en een keuze maken tussen het meest vieze product. Dit kan via de "Top 10".
De opsomming van lekkere producten is als volgt, met één uitzondering de meest ongezonde producten inderdaad.
1. Bolognese saus
2. Watermeloen
3. Pizza
4. Donut
5. Mie soep
6. Tomatensoep
7. Chips
8. Chocolade
9. Pannekoeken
Jullie mogen raden wat de meest vieze producten zijn, jawel..., het zijn zonder uitzondering de gezondste producten.
1. Kaas
2. Zuurkool
3. Courgette
4. Witlof
5. Spruitjes
6. Dadels
7. Oesters
8. Mosselen
9. Haring
Het Voedingscentrum bereikt er in ieder geval mee dat kinderen het laatste rijtje zeer snel leren definiëren als vies, maar of dit nou een juiste manier van opvoeden is?
Goed he! Ik wou niet weer lopen zeuren over dat VC. Zoveel zo suf uitgevoerde goede bedoelingen (laat ik er maar vanuit gaan) in een jaar heb ik in ieder geval nog nooit van een voorlichtingsorganisatie gezien. Maar wat wil je: die mensen komen nergens anders meer aan de bak, dus dit werkgelegenheidsproject blijft gewoon bestaan ;-)
Ja Dick, gevonden ;-). Deze posting is aan mijn aandacht ontsnapt.
Ik zag gisteren pas deze website en was ook meteen helemaal perplex van die top tien. Voedingscentrum; eerlijk over eten? Kunnen we die slogan niet melden bij de reclame codecommissie wegens misleiding oid.
De voedingscentrum site is goed, flitsend in elkaar gezet. Hij zal vast wel bezocht worden. Onzin, misleiding staat er niet tussen.
De voorkeuren van de kinderen zijn zoals ze zijn, laten ze nu toch eens EERLIJK zien!? vervolgens kan je er iets mee doen, een donut uitknijpen als een spons met olie, of een frikadel , whatever...
Kaas verbaast me, dus eens uitsplitsen (oud, jong, Frans, ...) en die vieze zaken verbazen ook niet, het zou interessanter zijn te zien hoe dat per leeftijd loopt. Het is normaal dat je vele groente-smaken moet LEREN, als jonge kinderen ze lekker zouden vinden zou dat onnatuurlijk en waarschijnlijk gelogen zijn! (of ze zijn kind van een top-kok).
En nu de echte vraag: wat moet een nationaal voorlichtingsbureau WEL doen?
ff serieus, laat je hersens maar eens kraken iets wijs en / of genuanceerds te schrijven, of sla ik de discussie van deze vrolijke intellecto's dood?
voor mij:
opheffen levert niets op. Experimenteren moeten ze, en evalueren en dus stoppen met niet-werkende of averechts werkende zaken (mijn hypothese is dat de voedingsprijs niet goed werkt, Wouter Klootwijks obervatie volgend dat de totale friet-omzet stijgt met zo'n nieuw product.
Ik weet ook dat het merendeel van de gelden op gaan aan media-campagnes. En een onvergelijkbaar klein deel aan projecten-in-het-land, zoals smaaklessen, schoolgruiten, enz enz, die dichter bij het publiek komen, bij lokaal beleid, kantiniebeleid, schoolbeleid aanhaken enz. Dergelijke acties halen, minder zichtbaar misschien, meer uit, mits je ze ook goed volgt en verbetert (of afkapt en nieuwe start).
Eventuele media-aandacht zal dan eerder in de redactionele ruimte komen dan in het reclameblok, waar mensen toch immuun voor worden (of niet?). En de journalisten / bloggers zouden dan meer over projecten, lokale initiatieven e.d. kunnen schrijven (kritisch!) dan vooral op andere media-uitingen en -feestjes te reageren.