Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


In Frankrijk overtreft het succes van het platform C'est qui le patron? (wie is de baas?) alle verwachtingen. Een klein jaar geleden ging dit consumentenmerk van start vanuit het idee dat consumenten best bij willen dragen aan een 'eerlijke prijs' en een fatsoenlijk inkomen voor hun eigen boeren. We schreven er op Foodlog over in het kader van de boerencrisis en de toenemende belangstelling voor producten die 'made in France' zijn en de boeren een eerlijke prijs bieden.

"Het succes van 'La marque du consommateur' overtreft onze stoutste verwachtingen," vertelt oprichter Nicolas Chabanne op RetailDetail. "We hoopten 5 miljoen liter melk per jaar te kunnen verkopen. Dat blijkt inmiddels een vijfvoud te zijn." Het succes is zo groot, dat C'est qui le patron? ook buiten Frankrijk van start gaat. Om te beginnen in België: vanaf 1 januari 2018 ligt de eerlijke melk bij Carrefour België in de schappen.

Het principe is eenvoudig. Consumenten bepalen samen wat ze over hebben voor melk (of een ander product) en welke eisen ze er aan stellen. Denk aan weidegang of GMO-vrij voer, maar ook de opbrengst voor de boer zodat hij af en toe eens een vervanger kan inhuren. Voor ieder plusje betalen ze bij.

De uiteindelijke prijs schommelt tussen de 0,64 en 1,16. De melk die nu in Frankrijk te koop is heeft bijvoorbeeld een maximumadviesprijs van €0,99, wordt geleverd door een groep van 50 melkveehouders in Bresse, die hun koeien 3 tot 6 maanden weidegang geven en GMO-vrij voer voeren. Op de site is precies terug te vinden hoe het zit. C'est qui le patron? verkoopt inmiddels ook biologische boter en appelsap en werkt aan nog een 15-tal andere producten.

Met het Franse voorbeeld voor ogen gaat het in België snel: "We kunnen al rekenen op een netwerk van tweehonderd Belgische landbouwers en ook melkproducent Inex en verpakkingsreus Tetrapak werken mee. We willen snel een aparte coöperatie oprichten, met uitsluitend Belgische consumenten als aandeelhouders,” aldus Sylviane Bockourt. Een aandeel zal 1 euro gaan kosten. En daarmee krijgt de consument daadwerkelijk inspraak en beslissingsrecht over 'zijn' melk.

Dit artikel afdrukken