De Amerikaanse klassieke super moet op zijn centen letten. Amazon voert de druk op, schrijft De Tijd. De Amerikaanse winkel-van-sinkel wil nog meer voedsel online verkopen en halveert de prijzen voor levensmiddelenproducenten.

Verkopers van buiten bieden meestal houdbare producten aan als groenten in blik en chips, koeken en drank. Dat neemt niet weg dat Amazon ook een leverancier van vers onder het eigen merk Amazon Fresh is geworden.

Voor het gebruik van de virtuele Amazon winkel betalen een verkoper 15% per verkocht product. Dat wordt nu 8%. Directe internetconcurrent Jet.com rekent 10%, het grote Wallmart 15%. Amazon zet dus het prijswapen in om marktaandeel te winnen door leveranciers te lokken. Het bedrijf is voortdurend in het nieuws met initiatieven die laten zien dat het bedrijf de traditionele supermarkt op een aantal fronten tegelijk aanvalt. Het levert bestellingen tot op de keukentafel en doet dat zelfs bij mensen die niet thuis zijn. Het introduceerde de supermarkt zonder kassa’s. In juni 2017 nam het bedrijf de biologische keten Whole Foods over om te leren hoe een traditionele supermarkt precies werkt. Toen dat gebeurde daalden op de beurzen de aandelen van supermarktbedrijven in de VS. Ahold-Delhaize zakte mee omdat het een belangrijk deel van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt.

Dit artikel afdrukken