Een reclamebureau in Londen bedacht een geinige campagne voor Blue Band. Waarom zou je iets met een koe willen als je die ook kunt skippen? (zie de beelden hieronder)

In de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw was Blue Band een 'budgetboter' voor mensen die geen roomboter konden betalen. Armoedig spul, Ersatz. Inmiddels is het hip en helemaal OK omdat het van plantenolie gemaakt is, in plaats van de melk van koeien.

Blue Band Roombeter is een 100% plantaardig alternatief voor boter. Het zou minstens 75% minder klimaatimpact hebben dan koeienboter. De campagne voor het smeersel is gericht op de brede Nederlandse consumentenmarkt en heeft als doel het merk Blue Band binnen Nederland te versterken.

Volgens vakblad Distrifood heeft Albert Heijn na kritiek op de campagne zijn winkelmanagers verzocht alle campagnematerialen per direct te verwijderen. En dat deden ze.

De wereldwijde ‘Skip the Cow’-campagne levert boeiende reacties op. Als Roombeter werd Blueband door consumentenheld foodwatch weggezet als verkeerd. Een keurige moreel rolmodel als journalist Jeroen Smit vindt Blue Band juist heel erg OK.

Linkse lui die liever geen fabrieksvoedsel zien, willen dat we tegen zijn. Rechtse gekkies vinden Blue Band niet OK omdat ze gewoon beesten en roomboter willen kunnen eten.

Maar wat moet je nou als keurige, normale progressieve burger denken als Jeroen Smit vóór Blue Band is en foodwatch tégen?

Het framen van de nieuwe duurzame wereld laat barsten van verwarring zien. Kennelijk zijn de reclamemakers het nog niet eens over het nieuwe evangelie: is duurzaam beter of echter? Of misschien nog wel wat anders?







.
Dit artikel afdrukken