Thuiswerken en bijblijven
Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog

Kort 19 feb in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €6,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Newspaper grape purple', Jon S

De Europese Unie dreigt de teelt van het eiwitgewas lupine te verbieden. LTO Nederland-voorzitter Albert Jan Maat, tekent in een brandbrief naar Europees secretaris Karmenu Vella protest aan. Lupine is een eiwitrijk gewas, dat in toenemende mate gezien wordt als een alternatief voor (ingevoerde) soja. Zowel de Nederlandse regering als de EU ontplooiden initiatieven om de lupineteelt te bevorderen.

"We begrijpen heel goed dat de Europese Unie verspreiding van exotische planten en dieren wil terugdringen, maar in de uitvoering dreigt Europa echt door te schieten. [..] In Nederland wordt ruim honderd hectare lupine geteeld, als veevoer of als groenbemester. Uit oogpunt van duurzaamheid is lupine een bijzonder interessant gewas en de teelt wordt ook steeds populairder. Een verbod zou onvoorstelbaar zijn", schrijft Maat.

In de EU is sinds 1 januari 2015 wetgeving van kracht die het verbiedt bepaalde plant- en diersoorten te telen cq houden, teneinde verspreiding van mogelijk schadelijke exoten tegen te gaan. Een eerste lijst, met 37 soorten, werd door de Europese meerderheid aangenomen; Nederland hoorde tot de tegenstemmers. De Europese Commissie houdt zich bezig met het omzetten van deze lijst in nationale wetgeving. Op de in voorbereiding zijnde tweede lijst, komt tot verbazing van Maat, naast de hemelboom en de veder-esdoorn, ook de lupine voor.

Het consumentenvertrouwen daalde voor de vierde maand op rij en daalt voor het eerst sinds een jaar onder de nullijn. Dat betekent dat er meer mensen pessimistisch zijn over de staat dan de economie dan optimistisch. De negatieve trend zette in november in, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met -1 ligt het consumentenvertrouwen in februari wél boven het gemiddelde over de afgelopen 20 jaar, dat uitkomst op -8.

Het dalende consumentenvertrouwen vertaalt zich in minder zin om geld uit te geven, ofwel de koopbereidheid. Deze graadmeter staat voor februari op -5, tegen 0 in januari. Vermoedelijk heeft het slechte nieuws van de afgelopen tijd het consumentenvertrouwen aangetast: "De beurzen zijn het nieuwe jaar slecht begonnen met dalingen van meer dan 10 procent, met negatieve gevolgen voor de pensioenfondsen. De sombere berichten over de economie van China en de onophoudelijke stroom van slecht nieuws over winkelketens die failliet gaan - als V&D - helpen ook niet", zegt economieverslaggever Jeroen Schutijser.

Het CBS bracht ook cijfers naar buiten over de consumentenuitgaven in december. Die lagen 0,6% hoger dan een jaar eerder. Dat was de laagste stijging van de consumptie in 2015. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1% meer uit. Er werd ook meer geld uitgegeven aan diensten, zoals een bezoek aan een restaurant.

De Europese boerenkoepel Copa-Cogeca is geen voorstander van nieuwe, extra regelgeving met betrekking tot dierenwelzijn. Pekka Pesonen, secretaris-generaal van Copa-Cogeca, liet dat eerder deze week weten. De Europese Landbouwraad heeft op verzoek van Denemarken, Duitsland, Zweden en Nederland een voorstel in beraad om een nieuw dierenwelzijnsplatform te creëren. Copa-Cogeca stelt zich op het standpunt dat de Europese overheden bestaande regelgeving moet 'versimpelen' en 'doorvoeren', niet nieuwe regels erbij maken.

"De focus moet liggen op een goede implementatie en harmonisatie van bestaande EU-regels en niet op het creëren van nieuwe regels", zei Pekka Pesonen, secretaris-generaal van Copa-Cogeca. Volgens de koepelorganisatie is verbetering te bereiken door bestaande regelgeving te vereenvoudigen, ketenpartijen meer flexibiliteit toe te kennen en de hoge administratielasten te verminderen. "We willen ook benadrukken dat boeren en andere stakeholders, niettegenstaande de moeilijke marktsituatie, al vrijwillige maatregelen doorvoeren om het dierenwelzijn tijdens transporten te verbeteren, zodat verwerkers en andere partijen in de sector een nog hoger dierenwelzijnsniveau kunnen bereiken".

Volgens Copa-Cogeca is het standpunt over het verminderen van de bureaucratie gerechtvaardigd omdat dierenwelzijn in Europa voldoende verankerd is. Wel erkent Pesonen de zorg van sommige Landbouwministers over "lagere welzijnsstandaarden buiten de EU en importen die de EU binnenkomen en niet aan de hoge en kostbare EU-standaarden hoeven te voldoen", citeert GlobalMeatNews.

Bezoekers van de Huishoudbeurs kunnen bij de stand van Lidl meedoen met 'de grootste blindproeverij van Nederland'. Zaterdag 20 februari opent de consumentenbeurs weer de deuren tot en met 28 februari. Lidl is met een grote stand op de beurs aanwezig en roept alle bezoekers op om gratis blind te komen proeven, meldt Distrifood.

Bij de ingang van de Huishoudbeurs deelt de discounter theedoeken als blinddoeken uit. Bij de stand van Lidl kunnen bezoekers hiermee een blinde smaaktest doen. Geïnteresseerden kunnen twee producten proeven, een Lidl-huismerk en een A-merk. In de campagnes van Lidl staat deze vergelijking al langer centraal.

Lidl wil met de actie klanten verrassen en testen voor welk product de meeste bezoekers van de 'drukste beurs van Nederland' kiezen.

Zowel boerenvakbond NVV als boerenkoepel LTO Nederland reageren negatief op de instelling van de commissie Nijpels die een advies moet uitbrengen over de toekomst van de veehouderij in Nederland. NVV en LTO vinden het een vorm van 'praten over ons, zonder ons'.

De NVV zegt verrast te zijn over het instellen van de Commissie door staatssecretaris Martijn van Dam. "Met name het feit dat er géén vertegenwoordiger uit de veehouderij in de Commissie zit verbaast de NVV."

LTO vindt de commissie Nijpels onnodig. "Het is de zoveelste commissie. Ik vraag me echt af wat dit kan toevoegen aan alle initiatieven die al in de markt worden genomen", zegt voorzitter Albert Jan Maat.

Ook Maat hekelt het feit dat er geen enkele veehoudersvertegenwoordiger in de commissie zit. "Het is over u, maar zonder u. Dit is regentesk en toont het gebrek aan focus aan dat we al langer vaststellen bij het ministerie van EZ", stelt Maat die een eigen boerenministerie bepleit.

De commissie Nijpels is reeds door verschillende veehouderij- en dialoogcommissies voorafgegaan, waaronder de commissies Wijffels, Veerman en Alders. De adviezen zijn altijd papieren tijgers gebleken waar druk over gesproken werd.

Op haar Facebookpagina toont oud-LTO-bestuurder en boereninnovator Annechien ten Have zich zeer teleurgesteld over de nieuwe Commissie. Zij schrijft: "De regering is de weg kwijt en zoekt haar uitweg in een commissie. Die komt vast na de zomer met z'n bevinding en dan is het bijna weer verkiezingen. Dan doen we met z'n allen even helemaal niks en kunnen we met een nieuw kabinet op naar de volgende praatcommissie. En ondertussen die voorlopers en mensen die wat willen maar door laten ploeteren in de modder....."

De buffalo maakt een come-back. In de VS is het niet uitzonderlijk meer een snack, topgerecht of supermarktproduct met bizonvlees aan te treffen. Enkele decennia geleden waren er nog maar 30.000 bizons in Amerika en dreigde de soort zelfs uit te sterven. Vandaag de dag lopen er al weer 500.000 bizons rond en neemt de belangstelling voor bizonvlees toe. Dat roept de vraag op hoe Amerika met zijn bizons om wil gaan. Gaat de bizonhouderij de kant van de bio-industrie op, of blijft het een nichemarkt voor foodies en hipsters met een romantische inslag?

Grist spreekt van een 'generatieconflict'. Enerzijds zijn er de old school boeren die hun grasgevoerde bizons de laatste maanden graan voeren en vervolgens als slachtvee verwerken. Anderzijds zijn er de hipsters, die voor 'America's original red meat' gaan: volledig grasgevoerd, voedzamer en zo diervriendelijk mogelijk geslacht.
Mogelijk is er ook een tussenweg. Ted Turner, de mediamagnaat (CNN, TNT, Turner Classic Movies) is de grootste bizonbezitter van de VS. In de jaren '70 kocht hij zijn eerste bizons, om ze voor de lol als huisdieren te houden. Pas 10 jaar later ging hij er ook van eten en inmiddels voorziet hij zijn restaurantketen Ted's Montana Grill van zijn eigengefokte bizonvlees (gras- en graangevoerd). Een van zijn overwegingen bij het openen van Ted's was het stimuleren van de vraag naar bizonvlees, zodat de populatie weer op peil zou komen.

Overigens eten de Amerikanen nog altijd een veelvoud aan rundvlees in vergelijking met bizonvlees. Er lopen in de VS 90 miljoen runderen rond en gemiddeld eet de Amerikaan 25 kilo rundvlees per jaar. Het is even afwachten of McDonald's, op zoek naar een jonger publiek, de hipster-koers inslaat en Buffalo Big Macs of Bison McNuggets gaat aanbieden. Dat zal pas echt zoden aan de dijk zetten voor de bizon.

InnoLeaps en YFM, de jongerenafdeling van Slow Food, lanceren de Food Ecosystem Accelerator 'als antwoord op de schreeuwende vraag naar innovatie in de landbouw- en voedingssector.'

In hun persbericht bij de lancering schrijven de organisaties: ‘Nederland mist nieuwe groene revolutie’, kopte het Financieel Dagblad afgelopen herfst. Volgens auteur Adam Anders van Anterra Capital dreigt Nederland de boot te missen op het gebied van innovatie in de voedsel- en landbouwsector. Hoewel ons land een leidend kenniscentrum is voor agrarische innovatie, ontbreekt het aan een ondernemend ‘ecosysteem’ om de meest veelbelovende research om te zetten in commercieel levensvatbare producten, aldus Anders. Dit terwijl Nederland barst van de goede ideeën en jonge gretige ondernemers. InnoLeaps, de corporate innovator en accelerator, en YFM, het netwerk van ondernemers en veranderaars in agrofood, pakken de handschoen op en lanceren op 17 maart de ‘Food Ecosystem Accelerator’ in Amsterdam.

Uit het recente rapport ‘Naar een Voedselbeleid’ van de WRR en de discussie over de toekomst van voedsel die staatssecretaris van Dam vorige week lanceerde, blijkt dat de Nederlandse agrofood sector zoekende is naar innovaties en nieuwe oplossingen. Deze oplossingen komen internationaal gezien steeds vaker van startups en jonge gretige ondernemers. Nederland blijft hierin achter.

Innoleaps en YFM lanceren daarom deze lente de ‘Food Ecosystem Accelerator.’ InnoLeaps heeft een flinke dosis ervaring met het organiseren van ‘corporate bootcamps’ en het succesvol introduceren van de Lean Startup methodologie binnen een corporate omgeving. Hierdoor heeft InnoLeaps een uitgebreid en bewezen trackrecord opgebouwd als het gaat om het begeleiden van corporate innovatie. YFM, onderdeel van de wereldwijde Slow Food beweging, is het toonaangevende netwerk van jonge en innovatieve ondernemers in agrofood in Nederland. De Food Ecosystem Accelerator heeft als doel innovaties in agrofood tot bloei te laten komen, door de perfecte omstandigheden te creeren waarin ondernemers kunnen slagen met hun innovatieve idee.

De Food Ecosystem Accelerator gaat op 17 maart van start met een Open Food Challenge, waarin ondernemers, maar ook corporates, worden uitgedaagd om hun innovatieve ideeën in te dienen. Uit deze eerste ronde worden 10 teams geselecteerd die de gelegenheid krijgen om hun idee verder te ontwikkelen tijdens het intensieve Food Hack Weekend, in april. De drie teams die hun idee tijdens dit weekend het beste hebben doorontwikkeld krijgen de unieke kans om mee te doen aan de Accelerator. In dit intensieve traject van twee maanden worden de teams begeleid door verschillende food- en innovatie-experts, krijgen zij financieringsondersteuning, maar wordt hen ook een fysieke werkplek aangeboden. Dit alles om in een zo kort mogelijke tijd het maximale rendement te halen: het opzetten van een succesvolle startup.

‘Deze challenge en Accelerator zijn pas het begin’, zegt André Knol, co-founder en CEO van InnoLeaps. ‘Hiermee geven we het startschot voor een actief food ecosysteem, waarin we met alle betrokken partijen de benodigde condities gaan creeëren om food en agro-innovatie mogelijk te maken. Alleen zo zal Nederland zich in de nabije toekomst kunnen meten aan de international innovatiewereld in deze sector.

De Britse ontwerper Hayden Peek ontwierp een stoplichtcode op de kassabon om te helpen de obesitasepidemie in te dammen. Een rijtje van 5 stoplichtvakjes onderaan de kassabon geeft weer hoe gezond de inhoud van het winkelwagentje werkelijk is. "We moeten bewustzijn ten aanzien van onze gezondheid of voeding integreren in het dagelijks leven", zegt Peek. "Dus richt ik me op een alledaags voorwerp om mensen te helpen inzicht te krijgen in hun voedingspatroon - de kassabon."

Vijf vakjes onderaan de kassabon geven informatie over het totaal aan calorieën, suiker, vet, verzadigd vet en zout in de zojuist afgerekende boodschappen, in een eenvoudig te begrijpen stoplichtkleur. "Met deze informatie halen we alle complexiteit weg en zie je in één oogopslag hoe gezond je voedingspatroon is." De innovatie van Peek: hij kijkt niet meer op productniveau naar wat we eten, maar laat de consument kijken naar wat hij in zijn boodschappenkar gooit. Teveel rood duidt op een verkeerd voedingspatroon. Genoeg groen en wat rood is helemaal geen probleem.

Peek hoopt dat de grote Britse supermarktketens zijn voorstel overnemen. Zijn ontwerp zou gekoppeld kunnen worden aan apps waarmee klanten kunnen leren hun eetgewoonten te verbeteren. "De supermarkten kunnen deze veranderingen ondersteunen met digitale hulpmiddelen die de klant helpen gezondere producten te kiezen", besluit Peek.

In 2015 exporteerde Nederland 460.000 ton kaas naar landen binnen de EU. Duitsland was de grootste kaasafnemer en nam met 212.500 ton bijna de helft van de Nederlandse kaasexport af. Tweede exportbestemming binnen de EU was België, met bijna 52.500 ton, gevolgd door Frankrijk met 46.800 ton. Dat meldt Boerderij, op basis van cijfers van de EU.

Japan was de grootste afnemer van buiten de EU; 21.000 ton Nederlandse kaas ging naar het land van rijzende zon. De VS nam 18.500 ton Nederlandse kaas af.

Nederland importeerde zelf ook kaas. Uit Duitsland haalden we 152.300 ton en uit België bijna 44.900 ton. De import uit landen buiten de EU nam vorig jaar sterk af en bleef steken op 4.600 ton, waar in 2014 nog meer dan 10.000 van landen buiten de EU werd ingevoerd.

Het probioticum Bacillus coagulans MTCC 5856 blijkt stabiel te blijven bij verwerking in verschillende soorten levensmiddelen, zoals muffins en koffie. Bacillus coagulans MTCC 5856, een sporenvormende bacterie, zou een gunstige uitwerking hebben bij de behandeling van bijvoorbeeld maag-darmstoornissen en lactoseintolerantie. Dankzij de sporen overleeft de bacterie hoge temperaturen en kan hij tegen het agressieve menselijke maagzuur.

Probiotica zijn veelal verwerkt in poeders, pillen en speciale drankjes om de bacteriën te beschermen. In een onderzoek experimenteerden de wetenschappers met verschillende bereidingswijzen en levensmiddelen om de stabiliteit van B. coagulans MTCC 5856 uit te testen. Ze voegden de bacterie in verschillende hoeveelheden toe aan onder andere wafels, koffie, pindakaas en appelsap. Het probioticum bleef stabiel tijdens het bakproces (wafels en muffins) en 12 maanden daarna in de vriezer. De viability (levensvatbaarheid) van de bacterie bleef 100% in stand in chocoladefudge en voor meer dan 97% in pindakaas, aardbeienjam en canola-olie, ook na 12 maanden bewaren op kamertemperatuur. In vers gezette koffie van 90°C daalde de viability tot 87%; na 4 uur warm houden op 77°C was die tot 66% afgenomen.

De onderzoekers concluderen dat het probioticum B. coagulans MTCC 5856 bij verwerking in gewone levensmiddelen stabiel is en dat ook bij bewaren blijft.

In Californië is het amandelbestuivingsseizoen aangebroken. Dat brengt een hausse aan gestolen bijenkasten met zich mee. Er zijn dit jaar al diefstallen van 240, 64 en 280 bijenkasten gemeld en het einde is nog niet in zicht. Volgens de California State Beekeepers Association zal de teller straks op meer dan 1.000 gestolen kasten staan. Voorgaande jaren werden er ook bijenkasten gestolen, maar in kleinere aantallen (20-40 kasten).

Vooralsnog zijn de daders onbekend. Het vermoeden is dat de daders uit de imkerwereld zelf komen. Jay Freeman, van de Butte County politie, zegt: “Je moet wel weten wat je aan het doen bent, dan is het makkelijk. Het is daarom aannemelijk dat het wel een andere imker moet zijn”. Grote commerciële imkers, die te kampen hebben met bijensterfte, zouden met de diefstallen hun volken kunnen aanvullen. Het is ook mogelijk dat hobbyisten zo een zakcentje bijverdienen.

Voor de bestolen imkers betekenen de diefstallen grote verliezen. De in één keer gestolen 280 kasten vertegenwoordigen een waarde van €90.000 euro voor de betreffende imker. "Imkers doen maanden voorbereidend werk, in de winter hebben ze geen inkomen en op het moment suprême, wanneer eindelijk geld verdiend kan worden, raken ze de kasten kwijt”, stelt de Beekeepers Association. Een mogelijke oplossing is betere registratie, labelen van bijenkasten en GPS-systemen.

Niet alleen de bestolen imkers, maar ook de amandelboeren ondervinden schade. Voor de productie van amandelen is bestuiving door bijen cruciaal. Californië produceert 82% van alle amandelen wereldwijd en tijdens de bloei van de amandelbomen komen imkers uit de hele VS met hun bijen naar Californië. De afgelopen jaren is de huurprijs van bijenkasten sterk gestegen, mede als gevolg van de bijensterfte. In 2010 verhuurden imkers hun kasten tegen een prijs van €116 euro per kast, nu is dat €180 euro.

Frankrijk is het land dat het meest bijdraagt aan de Europese landbouw, met 18% van de totale waarde. Daarna volgen Duitsland (14%), Italië (13%), Spanje (10%), Groot-Brittannië (8%), Nederland (7%) en Polen (5%). Samen vertegenwoordigen deze 7 landen zo'n driekwart van de landbouwproductie van de EU in 2014. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.

Nederland heeft zijn positie in de top-7 te danken aan de productie van groente en fruit, met name uien en tomaten, en de veehouderij.

De koppositie van Frankrijk houdt verband met de productie van graan. In 2014 werd in de EU de recordhoeveelheid van 331 miljoen ton graan geproduceerd, Frankrijk nam 72,7 miljoen ton daarvoor voor zijn rekening. In Nederland nam de graanproductie juist af.

Van de 88,4 miljoen runderen in de EU liepen er in 2014 19 miljoen (22%) in Frankrijk rond. Duitsland (14%), Groot-Brittannië (11%) en Ierland, Spanje en Italië (allen 7%) huisvestten ook veel runderen. Duitsland (28,3 miljoen varkens, 19% van alle varkens in de EU) en Spanje (26,6 miljoen varkens, 18%) namen gezamenlijk meer dan een derde van alle varkens in de EU (148,3 miljoen) voor hun rekening. Runderen, varkens en schapen zijn goed voor 17% van de totale landbouwproductie van de EU en 42% van de dierlijke productie.

Dit artikel afdrukken
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 26 april krijg je 5 nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.