Zowel boerenvakbond NVV als boerenkoepel LTO Nederland reageren negatief op de instelling van de commissie Nijpels die een advies moet uitbrengen over de toekomst van de veehouderij in Nederland. NVV en LTO vinden het een vorm van 'praten over ons, zonder ons'.
De NVV zegt verrast te zijn over het instellen van de Commissie door staatssecretaris Martijn van Dam. "Met name het feit dat er géén vertegenwoordiger uit de veehouderij in de Commissie zit verbaast de NVV."
LTO vindt de commissie Nijpels onnodig. "Het is de zoveelste commissie. Ik vraag me echt af wat dit kan toevoegen aan alle initiatieven die al in de markt worden genomen", zegt voorzitter Albert Jan Maat.
Ook Maat hekelt het feit dat er geen enkele veehoudersvertegenwoordiger in de commissie zit. "Het is over u, maar zonder u. Dit is regentesk en toont het gebrek aan focus aan dat we al langer vaststellen bij het ministerie van EZ", stelt Maat die een eigen boerenministerie bepleit.
De commissie Nijpels is reeds door verschillende veehouderij- en dialoogcommissies voorafgegaan, waaronder de commissies Wijffels, Veerman en Alders. De adviezen zijn altijd papieren tijgers gebleken waar druk over gesproken werd.
Op haar Facebookpagina toont oud-LTO-bestuurder en boereninnovator Annechien ten Have zich zeer teleurgesteld over de nieuwe Commissie. Zij schrijft: "De regering is de weg kwijt en zoekt haar uitweg in een commissie. Die komt vast na de zomer met z'n bevinding en dan is het bijna weer verkiezingen. Dan doen we met z'n allen even helemaal niks en kunnen we met een nieuw kabinet op naar de volgende praatcommissie. En ondertussen die voorlopers en mensen die wat willen maar door laten ploeteren in de modder....."
Nieuwe Oogst - LTO ziet niets in commissie Nijpels - NieuweOogst.nu
De NVV zegt verrast te zijn over het instellen van de Commissie door staatssecretaris Martijn van Dam. "Met name het feit dat er géén vertegenwoordiger uit de veehouderij in de Commissie zit verbaast de NVV."
LTO vindt de commissie Nijpels onnodig. "Het is de zoveelste commissie. Ik vraag me echt af wat dit kan toevoegen aan alle initiatieven die al in de markt worden genomen", zegt voorzitter Albert Jan Maat.
Ook Maat hekelt het feit dat er geen enkele veehoudersvertegenwoordiger in de commissie zit. "Het is over u, maar zonder u. Dit is regentesk en toont het gebrek aan focus aan dat we al langer vaststellen bij het ministerie van EZ", stelt Maat die een eigen boerenministerie bepleit.
De commissie Nijpels is reeds door verschillende veehouderij- en dialoogcommissies voorafgegaan, waaronder de commissies Wijffels, Veerman en Alders. De adviezen zijn altijd papieren tijgers gebleken waar druk over gesproken werd.
Op haar Facebookpagina toont oud-LTO-bestuurder en boereninnovator Annechien ten Have zich zeer teleurgesteld over de nieuwe Commissie. Zij schrijft: "De regering is de weg kwijt en zoekt haar uitweg in een commissie. Die komt vast na de zomer met z'n bevinding en dan is het bijna weer verkiezingen. Dan doen we met z'n allen even helemaal niks en kunnen we met een nieuw kabinet op naar de volgende praatcommissie. En ondertussen die voorlopers en mensen die wat willen maar door laten ploeteren in de modder....."
De problemen waar de veehouderij nu keihard tegenaan loopt, werden 15 jaar terug reeds geschetst in het Rapport Wijffels:"Toekomst voor de veehouderij".
Als politiek en rupsje-nooit-genoeg LTO de daarin voorgestelde Landbouwagenda indertijd niet hadden gefrustreerd en geblokkeerd, hadden we nu niet gezeten met zoveel melkplassen, boter- en kaasbergen, private varkensopslag, (bijna) failliete boeren, milieu-, ecologie-, dierwelzijns-, en volksgezondheidsproblemen (terwijl dat door Maat gepropageerde TTIP nog moet komen).
En hadden Varkens in Nood, Wakker Dier en PvdD mogelijk niet eens bestaan om de doodeenvoudige reden dat ze geen bestaansrecht zouden hebben, omdat geen turboboeren hun licence to produce verknald- en het maatschappelijk draagvlak verpest zouden hebben.
Goed en zeer leeswaardig basismateriaal voor die inderdaad zoveelste commissie Nijpels, die Toekomst voor de veehouderij. De problematiek is in die 15 jaar helaas dermate uit de klauw gelopen, dat aan pijnlijke maatregelen als een grondige sanering nu helaas niet meer te ontkomen zal zijn.
Om te beginnen zal de feitelijke toegevoegde waarde van die Hollandse veehouderij nu
eindelijk eens bepaald dienen te worden, dus inclusief subsidies en geëxternaliseerde kosten van beroeps- en dierziekten en zoönosen als Q-koorts, BSE, varkens- en vogelpest, fijnstof, endotoxinen, ammoniak- methaan- en CO2-uitstoot, de gezondheidskosten van bacterieel besmet kippen- varkens- en rundvlees, en bacteriële resistentie door o.m. MRSA en ESBL's die telkens weer schitteren door afwezigheid in de "integrale" kosten/batenberekeningen van het LEI.
KPMG kwam in 2012 zelfs op een negatieve toegevoegde waarde voor de foodsector in de VS.
Het is niet langer maatschappelijk of qua volksgezondheid aanvaardbaar, noch zelfs maar economisch te verantwoorden dat een licence to produce ontaardt in een licence to kill, en dat bijvoorbeeld de nabestaanden van de tientallen Q-koortsdoden ( schade Q-koorts:// honderden miljoenen) nog steeds in de kou staan. Terwijl voor een snorfiets al een WA-verzekering vereist is.
Of dat voor de mens kritische antibiotica als Colistine nog steeds worden gebruikt voor suboptimaal gespeende biggen (met zelfs MCR-1 resistentie op plasmiden tot gevolg), voor preventieve behandeling van hele kippenstallen, of voor verzwakte ongespeende kalveren van 2 weken die dagenlang op transport hebben gestaan en tevens o.a. PEDV en boviene TBC importeren.
Evenmin is nog langer te verkopen dat volksgezondheid geen enkele rol speelt bij vergunningen door het totaal ontbreken van een wettelijk kader. (Handhaving van) eisen aan de vee-industrie zijn lager dan die aan de chemische industrie. Veestallen zijn ook nog eens broedplaatsen geworden voor nieuwe vormen van vogelpest, MRSA, ESBL en Hepatitis E.
Resistente bacteriën en/of antibiotica(-excreten) worden door contact, via de lucht, door vectoren, via de mest en via de voedselketen verspreid.
De besmette stront staat ons tot de lippen, en fraude tiert al jaren welig.
Buren zijn zinloze inspaak voor dovemansoren strontzat.
Omwonenden hebben telkens het nakijken als de stankoverlast in de praktijk groter blijkt dan met irreële BBT-reductiefactoren berekend in vergunningen voor uitbreidingen of nieuwe strontfabrieken. Gehandhaafd wordt er niet of nauwelijks: zie bijvoorbeeld de continuing soap rond milieucrimineel BioSpares.
Intussen hebben boeren en VION zich door LEI, LTO en RABO fata morgana's laten voorspiegelen, en zich in de uitbreidings-financieringsstrop laten praten, terwijl de resulterende schaalvergroting een prijsdump-dead-end street blijkt, platgewalst tussen veevoerleverancier en supers. Die gouden bergen ontpopten zich helaas in een bankslavernij-nachtmerrie, de adviseur werd Bijzonder Beheer.
Stallen van (buitenlandse) investeerders met meer dan een miljoen kippen, 600 koeien, 30.000 varkens, en elke dag 7 boeren die stoppen: willen we dat? Aan de rand van de afgrond krijgen boeren van de bank nu ook nog het advies om vooral aan "liquiditeitsmanagement" te gaan doen.
Ik zou zeggen: Nijpels, haal om te beginnen die Toekomst voor de Veehouderij nog eens uit het ronde archief, en praat ook eens met een gewone echte boer, consument en bacterioloog,
die merkwaardigerwijs in je commissie ontbreken.
En van Dam: zorg het dat dit keer niet opnieuw een praatstuk blijft dat kapotgepolderd wordt.
We kunnen ons niet van crisis naar crisis blijven voortslepen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. In Elis stond ooit een stal met 3.000 ossen, van Dam...