Zestig jaar na het spraakmakende 'Silent Spring' onderzoekt Peter Leendertse samen met onderzoeksjournalist Dirk de Bekker de impact van bestrijdingsmiddelen op mens en milieu. In afleveringen van 45 minuten vertellen diverse partijen, van kweker tot natuurliefhebber, over hun werk en de relatie met bestrijdingsmiddelen. Over wereldwijde bijensterfte, wetenschappers die wijzen op gevaren, boeren die nog niet zonder kunnen, de positie van de industrie, sluipwespen als natuurlijke vriend en tenslotte de prangende vraag: wat doe jij zelf om onze lente te redden? De vorige aflevering beluister je hier.
'Een smetteloze plant?'
Een duik in de sierteelt. Hoe krijg je zo'n mooie, smetteloze plant? Wat betekent dat voor de inzet van bestrijdingsmiddelen? In deze aflevering onderzoeken we of teelten ook met minder bestrijdingsmiddelen toe kunnen. We spreken onder meer met de eigenaar en teeltspecialist van Kwekerij Kuivenhoven over welke alternatieven zij gebruiken, hoe zij hierover geïnformeerd raken en of er kanttekeningen zijn bij de inzet daarvan. Daarnaast komt Ewoud Meeuwissen van telersvereniging Addenda aan het woord.
Sprekers aflevering 5:
Kweker Piet Kuivenhoven en teeltspecialist Gerard van der Gaag (Potplantkwekerij Kuivenhoven)
Potplantenkwekerij Kuivenhoven Poeldijk bestaat al 100 jaar en is een familiebedrijf. Piet Kuivenhoven is de eigenaar en leerde van zijn vader altijd op zoek te gaan naar nieuwe plant- en teeltmethoden. Gerard van der Gaag is bij het bedrijf in dienst als teeltspecialist. De kwekerij is aangesloten bij kwekersvereniging Addenda.
Ewoud Meeuwissen (Marketing Manager Addenda) is al jarenlang actief in verschillende schakels van de sierteeltketen; van veredeling tot op de winkelvloer. Momenteel werkt hij als marketing manager bij Addenda. Addenda is een kwekersvereniging die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. De aangesloten kwekers leggen zichzelf bovenwettelijke milieu-eisen op, ook ten aanzien van bestrijdingsmiddelen. In het assortiment zitten Campanula, Hebe & Maori.

Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog