Piekbelasters gelegaliseerd
Het hart van het Vlaamse akkoord draait om de zogenaamde 'piekbelasters', bedrijven die een bovengemiddelde impact hebben op de stikstofuitstoot. In Nederland weten we inmiddels dat 'piekbelaster' een juridisch woord is dat natuurkundig en chemisch loos is omdat het effect van heel grote uitstoters of kleine bedrijven zoals boeren in de vorm van neerslag op de natuur niet kan worden aangewezen. Hun uitstoot verdwijnt voor het veruit grootste deel in de zogenaamde 'deken' die boven het land hangt en waarvan de herkomst niet uit te sorteren valt. Nederland weet niet hoe met deze situatie om te gaan en heeft daarom gekozen voor vrijwillige uitkoop voor wie dat wil vanuit de gedachte dat een effect zal hebben op de deken.
Rode bedrijven mogen hun activiteiten voortzetten mits ze hun juridisch vooronderstelde negatieve effect op de natuur tot onder de 50% van het huidige niveau brengen. Daar zullen ze flink voor moeten innoveren en diep in de buidel tastenIn Vlaanderen blijven piekbelasters toch met naam en toenaam aangewezen met een 'rode kaart'. Onder de rode bedrijven zijn veel boerenbedrijven in de nabijheid van natuur; ze moesten volgens de eerdere regelgeving hun bedrijf staken in 2030.
Het afgelopen weekend bereikte akkoord voorziet in een significante beleidswijziging. Rode bedrijven mogen hun activiteiten voortzetten mits ze hun juridisch vooronderstelde negatieve effect op de natuur tot onder de 50% van het huidige niveau brengen. Daar zullen ze flink voor moeten innoveren en diep in de buidel tasten. De vraag is dus vooral of ze er economisch uitkomen, maar ze zijn nu wel gelegaliseerd terwijl ze eerder illegaal waren verklaard na 2030.
In Nederland dreigen de zogenoemde PAS-melders definitief in de juridische gehaktmolen terecht te komen omdat Nederland niet weet hoe hen te legaliseren..
Niettemin weerspiegelt de aanpak - waar ook in Nederland over na is gedacht in het kader van het Landbouwakkoord - voor Vlaanderen een nieuwe denkroute: milieu-uitdagingen kunnen ook door technische maatregelen of een slimmer operationeel management van bedrijfsprocessen worden aangepakt. Het akkoord heeft een derde weg gevonden tussen stoppen en een vergunning krijgen voor de bestaande activiteiten. De aanpak illustreert de voortdurende worsteling om economische groei en milieuverantwoordelijkheid toch samen te laten gaan.
Betere onderbouwing
Een ander cruciaal element van het akkoord is de aanpak van de verschillende vergunningsdrempels voor industrie en landbouw. Terwijl de strengere impactdrempels voor de landbouw (tot 0,025% verandering voor 'boerenstikstof', NH3) onveranderd veel strenger als voor de industrie (tot 1% voor stikstof uit industrie en wegverkeer, NOx) blijven, ligt de nadruk nu op een betere wetenschappelijke onderbouwing van deze drempels. De Vlaamse Raad van State wilde meer transparantie en onderbouwing in de milieuwetgeving en daar voorziet de Vlaamse regering nu in. De impactdrempel is te vergelijking met de in Nederland door de provincies gehanteerde drempel van 0,005 mol/ha als grenswaarde waarboven niet zonder meer een vergunning meer kan worden verleend.
Voor grote bedrijven buiten de agrarische sector biedt het akkoord wel soelaas. Maar net als in Nederland als er weer een idee is gelanceerd, klinkt ook in Vlaanderen alom de vraag of het akkoord juridisch houdbaar isNet als Porthos
Ook schaft Vlaanderen de 'onvergunbaarheidsdrempel' voor landbouwbedrijven af. Dit betekent dat boeren die de uitstootdrempel overschrijden, toch een vergunning kunnen aanvragen mits ze een grondig milieuonderzoek uitvoeren. Dit opent de deur voor een flexibelere benadering, waarbij ieder individueel geval op zijn eigen merites kan worden beoordeeld, in plaats van via de enkelvoudige drempelwaarde. Een dergelijk aanpak is erg kostbaar voor boeren omdat een bureau er een gedegen rapport voor moet maken, zoals bijvoorbeeld in Nederland gebeurde voor het Rotterdamse Porthos-project waar een soortgelijke procedure voor werd gevolgd.
Voorts introduceert Vlaanderen vermoedelijk in 2025 het in Nederland bekende 'extern salderen'. Bedrijven mogen de uitstootrechten overnemen van stakende bedrijven en kunnen daarmee hun groei realiseren zonder de totale uitstoot in Vlaanderen te verhogen.
Kritiek
Tot slot vormt het akkoord de opmaat voor toekomstige hervormingen. Onderzoek moet uitwijzen of na 2030 de stikstofaanpak met meer nadruk op de bredere ecologische context en de effecten van klimaatverandering kan worden vormgegeven.
De regering van Jan Jambon benadrukt dat het akkoord een stap vooruit is in de richting van een meer geïntegreerde en doordachte benadering van milieu- en landbouwbeleid, die zowel de economische realiteit als de ecologische urgentie tegelijk eerbiedigt.
De verliezers
— Mieke Schauvliege (@miekeschauv) November 14, 2023
de natuur, want het stikstofbad loopt niet voldoende leeg
familiale en grondgebonden landbouwers die niet genoeg kapitaal hebben om een vergunning te verkrijgen
alle Vlamingen in buurten met weinig natuur krijgen minder natuur en meer industrie#intriest
/4
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Volgens het FD 'schuift Vlaanderen op naar de Nederlandse aanpak'. De rode boeren zouden nu ook vrijwillig opstappen en niet meer gedwongen worden. Dat laatste klopt.
Maar ik vrees dat de krant zich vergist. Nederland schuift nl. op naar de Vlaamse aanpak. Wat het FD niet ziet, is de financiële last in combinatie met het grote risico dat ontstaat voor boeren in de Vlaamse aanpak: ze moeten flink investeren en weten niet of ze het vervolgens wel goed doen en mogen blijven. Dat is geen fijn financieringstraject en dus een fors risico. Ze worden gedwongen eieren voor hun geld te kiezen; in Nederland gold een uitkoopregeling maar daar zal onder NSC 1 weinig van overblijven zodat de Nederlandse uitkoopregeling richting de effectieve Vlaamse uitrookregeling schuift.
Wat Nederlandse boeren zich moeten realiseren is dat het bovenstaande ook voor Nederland realiteit gaat worden. Met een landbouwakkoord was er voor enkele miljarden aan ondersteuning van boeren gekomen.
LTO Nederland blies het akkoord op. De rentestand kruipt op. Er moet bezuinigd worden. Die pot geld van bijna €25 miljard is weg.
Vlaanderen laat de boer investeren en het risico lopen. Boeren zullen vermoedelijk versneld eieren voor hun geld kiezen. Te verwachten is dat dat ook in Nederland zal gebeuren.
Dàt is het nieuws van het Vlaamse stikstofakkoord.
Morgen een gevoelig stuk in de serie over Jonge boeren en de verkiezingen van Bram van Hecke, voorzitter van de jonge Vlaamse boeren (de Groene Kring).
Nico, daar heb je absoluut ook een punt. Mijn partner en ikzelf hebben weer flink genoten van de Veluwe, de IJsseldelta en zelfs de bossen in de Flevopolder (!) de afgelopen maand. Prachtig!
Wat mij zo vreselijk stoort in al die (daarom) oeverloze discussies zoal hier op NPO1, is dat iedereen doet alsof de slechte staat van de natuur in steen gebeiteld staat. Pak de gegevens van LNV er nog maar eens bij: Foodlog, 10 juni 2022.
Het EO programma even bekeken.
Verstandige indruk van mevrouw Herzberger.
Laura Bromet speelt haar bekende langspeelplaat weer af. Megastallen, luchtdichte stallen ( hoezo overleven dieren daar in?), verdienmodellen (zonder concreetheid, dus lege hulzen) ,kunstmest en krachtvoer verbieden. Geen idee wat stikstof is want ze papegaait Aerius na met gigantische afwijkingen en zwakke droge depositie.
Eline Vedder maakt ook een pragmatische indruk omdat zij uit de sector komt en van de hoed en de rand weet.