image


Mede door alle aandacht voor vogelgriep en de angst voor kip wijkt de consument uit naar vis. Maar óók door de belangstelling voor de goede ' omega3 vetzuren' is de visafzet in de eerste drie maanden van 2006 behoorlijk gestegen.

Er is 13.324 ton vis gegeten voor een bedrag van 107 miljoen euro. Per huishouden is dat volgens het Nederlands Visbureau 1,8 kilo. Een afzetstijging van 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De omzetstijging bedraagt zelfs 9 procent. Er is vooral meer verse vis, gebakken vis en haring gekocht. Vooral verse vis heeft het goed gedaan in de eerste drie maanden van 2006. Meer dan de helft van de huishoudens bereidt wel eens een maaltijd met verse vis. Ook is men vaker verse vis gaan kopen. Per huishouden wordt jaarlijks 3,2 kilo verse vis verkocht. Kabeljauw, haring en mosselen zijn grote stijgers binnen het verssegment. De afzetstijging van verse vis heeft geleid tot een opvallende omzetontwikkeling bij de viswinkels en marktkramen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan de visspecialist als het gaat om de aankoop van verse vis. Meer dan de helft van de visaankopen wordt bij de visspeciaalzaak gedaan. Versheid, een groot assortiment en vakmanschap zijn redenen om voor de visspecialist te kiezen.

Tenslotte raken consumenten meer vertrouwd met vis en de bereiding ervan. Receptenfolders, televisiecommercials en websites helpen de drempels om met vis aan de slag te gaan te verlagen.

Het is verheugend te zien dat de inspanningen om mensen aan beter eten te krijgen toch wortel schieten.

bron:culinairnet

Dit artikel afdrukken