Er hing een gemoedelijke sfeer in de Expo Haarlemmermeer. Daar vond afgelopen vrijdag het Beter Eten Festival plaats. Geen harde muziek en alcohol maar enthousiaste bezoekers die in gesprek gingen met misschien wel nog enthousiastere boeren, telers, voedselverwerkers, topsporters, koks en leefstijlcoaches. Ik zag mensen die op hun tenen stonden om de koks Rudolph van Veen en Hugo Kennis aan het werk te zien. Iedereen die met aandacht luistert naar een verhaal vol emotie en gevoel van schaatser Irene Schouten.

Beter eten verbindt
Ook zag ik mensen in de rij voor de weegschaal, health checks en workshops. Proeven van vele plantaardige vleeshappen en alternatieven voor zuivel. En van chocola en alcoholvrij bier. Aan de aanschuiftafels kon je luisteren naar gesprekken over Beter Eten. En al plakjes ham en kaas uitdelend vertelt een boer enthousiast wat het ‘Beter voor’-programma hem brengt.

Beter eten verbindt. En dat is precies wat Marit van Egmond voor ogen had.

Natuurlijk werd er ook gesproken over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de oplopende inflatie, maar het liefst heeft Van Egmond het over de verbindende rol van haar supermarkt in het voedselsysteem. De makers van de grondstoffen, de verwerkers en de samenleving moeten zich verbinden. Van Egmond wil dichtbij de mensen staan en de stappen die de grootgrutter zet laten zien aan iedereen. Ook - zegt ze - al zijn we nog maar “10% onderweg”, juist als inspiratie. Voor een betere samenleving moet iedereen meedoen, en dus betrokken worden.

Ook de kleine stappen van consumenten tellen. In een klein zaaltje los van het festival deelt Van Egmond haar gedrevenheid. Even daarvoor heeft ze de 200 genodigden met enthousiasme meegenomen in haar verhaal. Dat doet ze met iedereen die haar aanspreekt; net als een dag eerder met haar eigen medewerkers. Ook die neusden een dag rond op het festival om te voelen wat de missie, dilemma’s en toekomstige plannen van de CEO betekenen voor het merk Albert Heijn dat ze samen vormgeven.

Voorstander Ecoscore
Bij een gezonde, sociale en duurzame samenleving speelt eten en drinken een essentiële rol, vindt de baas van Albert Heijn. Het liefst ziet ze iedereen elke avond met elkaar aan tafel zitten. Zonder mobiele telefoon, met rust en aandacht voor het eten wat op je bord ligt en de mensen die naast je zitten. Verdieping in plaats van polarisatie. Daarbij maakt het ook uit wát er op je bord ligt.

Beter eten is de wereld beter achterlaten, is het idee. Van Egmond is ook voorstander van een Ecoscore, maar dan wel eentje die de consument ook daadwerkelijk helpt om echt een betere wereld te helpen realiseren door de goeie producten te waarderen en die boer en verwerker de juiste stappen laat zetten om dat aanbod te maken.

Als marktleider kan AH niet van de zijlijn toekijken. Het bedrijf moet zijn verantwoordelijkheid nemen "maar wel met hulp van iedereen en optimistische stappen", aldus van Egmond. “Er moeten nog veel stappen gezet worden, daar zijn we ons wel degelijk van bewust. We zijn er nog lang niet.”

Albert Heijn wil iedereen mee nemen op weg naar een betere wereld. Ondertussen moet er natuurlijk ook nog geld verdiend worden. De huidige prijsstijgingen maken het er niet makkelijker op, maar het enthousiasme is aanstekelijk.
Dit artikel afdrukken