We filmden ook een heel bijzondere slachter die het anders doet, ook al willen wij helemaal niet weten wat hij doet.
We kondigden de serie al een tijdje geleden aan. Producent Dick Veerman was zo druk in varkensland, dat we het even ophielden. Hij hield zich namelijk ook bezig met de buren van een van de gefilmde boeren.
Vandaag aflevering één. Hoofdrolspeler is Steef Uijttewaal. Hij is varkensboer op het schilderachtige Eiland van Schalkwijk, vlakbij Utrecht. Doorgaan met varkens zoals het nu gaat, is volgens hem een doodlopende zaak. Hij wil een eigen ras en denkt dat de consument daarop zit te wachten. Op de foto zie je biggetjes Ram en Bam. Ze heten naar RamBam, het TV-programma van reporter Linda Hakeboom en filmer Rolf Hartogensis. We verknoopten de nieuwe serie met onze eerdere serie LesLokaal.
Wat denkt u als u Steef hoort?
Maandag a.s. volgt aflevering twee: Steef bij de slager. Om de dag volgen de andere afleveringen.
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Reacties van Anita Marskamp en Norbert vanaf twitter:
Anita Marskamp @CountrySmileNL
Lastig. hij wil een mooi plaatje voor de consument neerzetten. Dieren meer ruimte mooi maar komt niet vanuit hart.
Anita Marskamp @CountrySmileNL
@foodlog_nl @MergenMetz De frustratie komt uit zijn hart. Oplossing uit zijn mind.
ita Marskamp @CountrySmileNL
@foodlog_nl @MergenMetz Steef moet niks van mij. Maar als dan toch: de klok gelijk zetten.
Norbert Mergen @MergenMetz
@foodlog_nl @CountrySmileNL Tijd voor brede maatsch. discussie? Complexer dan hypotheekrenteaftrek omdat we vervreemd zijn van ons voedsel.
Anita Marskamp @CountrySmileNL
@foodlog_nl @MergenMetz Hij moet bij zichzelf te rade gaan maar zit vast in verouderd systeem en DENKT vanuit daar verder.
Norbert Mergen @MergenMetz
@CountrySmileNL @foodlog_nl Steef lijkt in lijn van Verbond van Den Bosch te handelen.
orbert Mergen @MergenMetz
@CountrySmileNL @foodlog_nl Ik denk dat Verbond v Den Bosch nu al achterhaald is omdat het (inderdaad) uitgaat van bestaande systemen
Anita Marskamp @CountrySmileNL
@MergenMetz @foodlog_nl Met de naam "zorgvuldig intensief"? zie ook tweet Norbert 'gaat uit van bestaande systemen.'
Anita Marskamp @CountrySmileNL
@foodlog_nl @MergenMetz In Wakker Dier vertr. zo goed als opgezegd. Vindt leugen om bestwil prima inzake biol.houderij.DB met * vlees #Fail
Goed initiatief. Itt de diverse commentaren, ben ik van mening dat een dergelijk project wel degelijk kans van slagen heeft: het vlees moet zich in smaak en bite kunnen onderscheiden van de massa! Ander voer (meer variatie en minder hapklare brokken, meel) en meer ruimte om te bewegen. Rasselectie aanpassen aan de veranderde omstandigheden. Last but not least: een prijs bedingen die het mogelijk maakt geld te verdienen. Van alleen waardering kun je niet leven!! Misschien maar eens denken aan huisverkoop om het concept op te starten, tenslotte zitten er een paar miljoen potententiële consumenten op de stoep.
Een goed initiatief , echter helaas al gedoemd om te mislukken. Als planvorming Commissie van Doorn ofwel verbond van Den Bosch wat ook gericht is op duurzaamheid en correcte prijsvorming doorgang vind dan zal dat prijsbepalend gaan worden. Daar hangen enorme agro-industriebelangen aan vast. Euro,s belangen dus en je mag het wat mij betreft ook bulk belangen noemen. Natuurlijk kan Steef een plusje halen in omgeving en mogelijk ook voor zijn product. De echte prijsvorming zal echter gebeuren door de bulkproductie, ook mogelijk zodadelijk als verbond van Den Bosh zou lukken. ( de consument maakt nl. zijn keuze aan de kassa) Lukt het verbond van Den Bosch niet dan komen er mijn inziens zeer goede kansen voor voorbeeelden als Steef. Mijn hoop is dat de toekomst bij planvorming Steef ligt, maar ik heb daar de nodige twijfels over. Steef wil ook graag een correct gezinsinkomen hebben denk ik en uiteraard dat zal voor enkelen wel mogelijk zijn maar helaas in een zeer beperkte mate.
Ik begrijp heel goed wat Steef bedoelt. Hij wil waardering, hij wil trots zijn op zijn vak. Dus gaat hij zijn bedrijf helemaal inrichten zoals hij denkt dat de consument het wil. Maar hier maakt hij een denkfout. Hij gaat zijn bedrijf inrichten zoals burgers, journalisten, adviseurs en andere criticasti het willen. Hij zal hiervoor veel waardering krijgen maar helaas geen geld. Zijn karbonaadje is precies hetzelfde als dat van Vion (als het al net zo goed is). Sorry voor mijn cynisme. Dick, jij weet volgens mij nog heel goed wat de houding van de slagers was na het zien deze serie. En, of zie ik dat verkeerd, als er iemand vlak bij de consument staat zijn het toch de mensen die er iedere dag mee in contact staan.
Ik hoor mijzelf, 20 jaar geleden. Wij doen/deden wat Steef wil gaan doen. Meer aandacht voor het dier, voor "de consument" en voor continuïteit. Verdiept in zelfvermarkten wat onhaalbaar leek wegens gebrek aan vierkantsverwaarding/financiële plaatje van het geslachte dier dus niet aan begonnen. Twintig jaar alternatief in een gewone markt en we doen nog steeds mee. Maar goed, nieuwe tijden nieuwe kansen.
Steef, succes.