image

Philip den Ouden, directeur van de FNLI (de belangenvereniging van de Nederlandse voedingsmiddelenproducenten), verklaarde vorige week dat de prijzenslag in de supermarkten voedselfabrikanten verhindert gezondere voeding te maken.

Tijdens het symposium Richtlijnen Goede Voeding afgelopen donderdag, bond hij de strijd aan met de supermarkten. Doel van het symposium is het vinden van manieren om nieuwe producten en bestaande producten aan te passen aan de nieuwe richtlijnen goede voeding. Eea in samenwerking tussen fabrikanten, overheid en wetenschap. De detailhandel deed niet mee.

Den Ouden legde de vinger op de zere plek: "Op het gebied van de groente vindt de enige productinnovatie plaats bij de verwerkte groente, zoals Hak en Knorr Vie. Het grootste deel van de groente wordt echter verkocht onder het huismerk van de supermarkt". Uiteraard: die heten gezond en zouden natuurlijk het merk van een voedingsfabrikant versterken. Wel een raadsel dat ze daar nooit meer mee gedaan hebben. Te laat wakker geworden kennelijk.

Den Ouden zei voorts dat de detailhandel steeds de fabrikanten uitdaagt om meer te innoveren. 'Dat wil ik nu omdraaien. Wij dagen de supermarkten uit om te innoveren', zei hij tot slot.

De vraag is of Den Ouden het nou wel of niet begrepen heeft: de detailhandel is de fabrikantensector allang voorbij en heeft de macht. AH gooit het fabrikantenlogo IKB in de sloot en heeft zelf het, naar eigen zeggen, sterkere Gezonde Keuze logo dat al vóór de nieuwe Seidell-richtlijnen uitgebreider was dan het IKB-logo. Daarnaast heeft het met biologisch een ijzersterk huismerk neergezet dat de fabrikanten niet kunnen nadoen, omdat alleen al de aanvoer van voldoende primair biologisch product ontbreekt.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is de toegeworpen handschoen van Den Ouden, slechts een pose om de verloren posities van de levensmiddelenindustrie te verhullen.

De supermarkten zijn de baas in de buik van ons land. Zij bepalen wat wij eten en wij willen hun merk erop. Dat is immers beter en goedkoper.

De NMA interesseert het waarschijnlijk nog altijd geen fluit. Ondertussen keuvelen wij vrolijk verder over gezondheid en doen de ondernemers die er op tijd bij waren goede zaken.
Dit artikel afdrukken