image

Sjoerd van der Wouw - een van de drijvende krachten achter Wakker Dier - is niet onomstreden, maar krijgt een flinke pagina in het Agrarisch Dagblad. De kop luidt: Varkenssector weigert kansen te zien.

Naar aanleiding van het besluit van de supermarktenvereniging CBL om voortaan alleen nog verdoofd gecastreerde varkens te gaan verkopen schrijft Van der Wouw dat bij hij niet begrijpt dat bij LTO Nederland de champageflessen niet opengingen. Achter die stelling zit de argumentatie zoals ik die hier zelf meermalen heb gehanteerd als verwijt aan de door de PvdD gehanteerde communicatiestrategie. De wonderen zijn de wereld dus toch nog niet uit.

Correctie (16:00h): in mijn drang eindelijk eens iets positiefs over de dierenbeweging te kunnen zeggen, las ik in het artikel van Van der Wouw iets dat er helemaal niet staat - nl. de oproep tot het afschaffen van castratie tout court als kans voor de varkenshouderij. Kennelijk moet ik af en toe gewoon weekend nemen ;-) Van der Wouw schrijft:

2009 kan C1000 niet meer haar vlees in Duitsland inkopen als de Duitse varkenshouders stil blijven zitten. Kansen! Daarnaast biedt een einde aan de onverdoofde castratie ook kansen in het buitenland. In Engeland en België verdwijnen de legbatterijeieren uit de winkelschappen van de supermarkten. Omdat de Nederlandse supermarkten al in 2004 tot dit besluit kwamen heeft de Nederlandse kippensector hier op ingespeeld en is haar positie nu extra sterk ten opzichte van de kippenindustrie in het buitenland.
Eenzelfde situatie zal voor de Nederlandse varkenssector gaan gelden die sterk exportgericht is. Zorg dat je vooraan kunt staan als straks ook in het buitenland afnemers gaan vragen om vlees van niet (onverdoofd) gecastreerd varkensvlees!

De pavlovreactie van de varkenssector om dierenwelzijn vooral als een probleem te zien en niet als een kans is ook voor de sector zelf een pijnlijke keus. Onder economen bestaat juist grote overeenstemming over het feit dat de strategie van de Nederlands varkenssector juist gericht moet zijn op meerwaarde producten zoals diervriendelijker vlees.
Vanwege de hoge arbeids- en grondkosten kan de Nederlandse sector eenvoudigweg niet concurreren op prijs op de wereldmarkt maar alleen op kwaliteit.


Of de varkenssector zo snel van het ene been op het andere kan overstappen als Van der Wouw wil, is nog een puntje. Maar opvallend is het meedenken vanuit de varkenssector en het verleggen van de communicatiepolitiek. Een bravo voor Wakker Dier!

Bravo tevens voor het Agrarisch Dagblad om Van der Wouw de ruimte te geven.
Zou de dwaze polarisatie eindelijk over zijn en komen er resultaten voor de dieren, de boeren en kwaliteit?

En keert Wakker Dier zich hiermee van de politiek van de PvdD af?
Dit artikel afdrukken