imageDe biologische sector kan een grotere groep consumenten bereiken, maar dan zal ze wel bereid moeten zijn wat meer water bij de wijn moeten doen.

' Zo zijn veel biologische producten mordicus tegen het aanbieden van voorverpakte groenten, omdat ze vinden dat verpakkingen het milieu belasten. Maar de grote groep consumenten willen juist wel dat de groente verpakt wordt' , zegt Jos Kamphuys, oprichter van de biologische supermarktketen EkoPlaza.


Kamphuys is een van de biologische retailpioniers in ons land. Al in 1978 opende hij Veenendaal zijn eerste biologische winkel. Terugkijkend constateert hij dat de biologische winkels in de beginperiode bij een duidelijke overtuiging hoorden. Ze werden veelal gerund door mensen van alternatieve levensoriëntaties - met name macrobioten en antroposofen - die het assortiment op hun lifestyle aanpasten. Zo kwamen veel producten die mogelijk wel bij een groter publiek aan hadden kunnen slaan niet in de schappen. En ... zo vestigde zich een beeld van 'de' biologische winkel. Communicatie, communicatie en communicatie
Daarnaast werd, en wordt, er onvoldoende met de consumenten gecommuniceerd. Kamphuys is van mening dat de consument duidelijk gemaakt moet worden waarom ekologische producten duurder zijn. Of beter nog, dat deze producten een juiste prijs hebben omdat iedereen in de keten fatsoenlijk betaald wordt. Ook moet verteld worden dat er geen extra kleur-, geur- en smaakmiddelen toegevoegd worden. Kamphuys is ervan overtuigd dat dan een grotere groep mensen bereid zal zijn duurzaam en bewust te consumeren en daarvoor een hogere prijs zal willen betalen.

Hoe meer biolgische winkels, hoe beter
Kamphuys verwelkomt de toename van het aantal biologische ketens. Hij ziet dit niet als concurrentie, maar als een versterking van de biologische sector. Door het aanbod groter en breder te maken kunnen meer kiezen voor een betere en eerlijke kwaliteit. Ook de stap van supermarkt naar gespecialiseerde natuurvoedingswinkel wordt zo voor de consument steeds kleiner. Daarnaast zet elk nieuw initiatief 'biologisch'weer even in het zonnetje. Daar profiteert de hele sector van, meent Kamphuys.

Binnen drie jaar 15 EkoPlaza's
Kamphuys wil binnen drie jaar 15 EkoPlazawinkels in Nederland hebben. Het moeten filiaalconstructies zijn, waarbij de invulling voor een deel lokaal ingevuld kan worden. De winkels moeten liefst een oppervlakte tussen de 1.000 en 1.500 meter hebben. De concurrentie is echter groot omdat ook de discounters Aldi en Lidl op dit soort winkels azen. Aldi en Lidl zijn echter een stuk rijker, aldus Kamphuys.

bron: retailtrends
Dit artikel afdrukken