Philip den Ouden, directeur van de FNLI (de belangenvereniging van de Nederlandse voedingsmiddelenproducenten), verklaarde vorige week dat de prijzenslag in de supermarkten voedselfabrikanten verhindert gezondere voeding te maken.
Tijdens het symposium Richtlijnen Goede Voeding afgelopen donderdag, bond hij de strijd aan met de supermarkten. Doel van het symposium is het vinden van manieren om nieuwe producten en bestaande producten aan te passen aan de nieuwe richtlijnen goede voeding. Eea in samenwerking tussen fabrikanten, overheid en wetenschap. De detailhandel deed niet mee.
Den Ouden legde de vinger op de zere plek: "Op het gebied van de groente vindt de enige productinnovatie plaats bij de verwerkte groente, zoals Hak en Knorr Vie. Het grootste deel van de groente wordt echter verkocht onder het huismerk van de supermarkt". Uiteraard: die heten gezond en zouden natuurlijk het merk van een voedingsfabrikant versterken. Wel een raadsel dat ze daar nooit meer mee gedaan hebben. Te laat wakker geworden kennelijk.
Den Ouden zei voorts dat de detailhandel steeds de fabrikanten uitdaagt om meer te innoveren. 'Dat wil ik nu omdraaien. Wij dagen de supermarkten uit om te innoveren', zei hij tot slot.
De vraag is of Den Ouden het nou wel of niet begrepen heeft: de detailhandel is de fabrikantensector allang voorbij en heeft de macht. AH gooit het fabrikantenlogo IKB in de sloot en heeft zelf het, naar eigen zeggen, sterkere Gezonde Keuze logo dat al vóór de nieuwe Seidell-richtlijnen uitgebreider was dan het IKB-logo. Daarnaast heeft het met biologisch een ijzersterk huismerk neergezet dat de fabrikanten niet kunnen nadoen, omdat alleen al de aanvoer van voldoende primair biologisch product ontbreekt.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is de toegeworpen handschoen van Den Ouden, slechts een pose om de verloren posities van de levensmiddelenindustrie te verhullen.
De supermarkten zijn de baas in de buik van ons land. Zij bepalen wat wij eten en wij willen hun merk erop. Dat is immers beter en goedkoper.
De NMA interesseert het waarschijnlijk nog altijd geen fluit. Ondertussen keuvelen wij vrolijk verder over gezondheid en doen de ondernemers die er op tijd bij waren goede zaken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hak en Knorr Vie innovatie van groente ?!?
Als supermarkten dit verhinderen, dan hebben ze mijn zegen. Zijn ze toch nog ergens goed voor ;-)
Gelukkig is bij mij in het buitengebied een biologische groentenwinkel. Dus wat dat betreft heb ik geen supermarkt nodig. Maar als ik daar toch moet zijn moet ik me door bergen 2de rangs aanbod onder eigen merk werken wil ik hier en daar nog iets van kwaliteit vinden.
Op fabrikanten die innovaties in de markt zetten zit ik helemaal niet te wachten. Het zijn nog steeds zout en conserveringsmiddelen dat de klok slaat. Het beste zou zijn als mensen weer leren hun eigen eten klaar te maken van goede basisprodukten. Voor de verse kwaliteitsprodukten die je van verre moet halen is het verstandig om een paar vrieskasten aan te schaffen. Die liggen bij mij vol met zelf geteelde produkten uit de moestuin en verder prachtig vlees en vis dat je nooit en te nimmer hier bij de super kan aanschaffen.
Dick, een mooie post.
De supers hebben de markt voor gezond, bio, beter wel in handen, maar die markt is nog altijd klein. Groeiend wellicht, maar klein.
de vraag:
- Wat is nu de grootste hobbel om groter te worden, is de vraag die menigeen zich stelt.
Het aanbod van verwerkte producten, van meer spannende verse producten, de penny-mindedness van de meeste consumenten, het buiten de supermarkt kopen van de bovenste segmenten?
en:
- wie kan er wat aan doen (en waarom)? [overheden en ziektekostenverzekeraars voor gezondheid, bedrijven voor product / handelswinst, de landbouw voor minder druk op kwaliteits-bedreigende schaalvergroting, ...]
Wat ik mij afvraag is het volgende: Liggen de supermarkten vol met vieze troep omdat de consument daarom vraagt of omdat de supermarkten denken dat de consument daarom vraagt. Oftewel, kun je supermarkten wel de schuld geven van een slecht aanbod? Als niemand behoefte heeft aan de Knorr mix voor gevulde gehaktrolletjes, zag ik gisteren op de TV aangeprezen, verdwijnt dit snel genoeg weer uit de schappen.
De ingredientenlijst van Rendang voor vier personen in de versie van Unilever:
400 g pandan rijst
4 eetlepels gezouten cashewnoten
600 g broccoli
250 g champignons
Conimex Wok Olie
400 g (rund)vleesreepjes
1 bakje Conimex Boemboe voor Rendang Vlees
Voldoet aardig aan de norm lijkt mij afgezien van het feit dat er nog twee stuks vruchten per persoon in moet en Frideale in plaats van de pandanrijst. Innovatief is het misschien niet.