Op basis van onderzoek van de Engelse Food Standards Agency (FSA) lijkt geconcludeerd te kunnen worden dat consumenten zich afschermen voor marketingtaal en -uitingen op verpakkingen. Dat komt omdat ze de beweringen op verpakkingen al bij voorbaat niet geloven. Ze kiezen in hoofdzaak voor een merk en laten ‘het bedrog’ voor wat het is: iets om copywriters, reclamebureau’s en verpakkingsdesigners mee bezig te houden. Da’s pijnlijk.
De korte samenvatting van het rapport is te vinden op de site van de FSA. Daar kun je ook het hele rapport en een uitgebreide management summary downloaden.

In de woorden van de FSA:
Many consumers demonstrated a degree of scepticism concerning the use of marketing terms. A significant proportion indicated a suspicion that all food products are produced by the same manufacturer but just packaged differently. Consumers also demonstrated that while some felt quite strongly that food described by certain terms should not contain preservatives and other additives (quality (45%), homemade (55%), real (51%)) in reality many thought ‘these days’ it was likely that they did.

Toch belangrijk dus om eens goed over na te denken: net zomin als we nog belang en geloof hechten aan de woorden van politici, geloven we nog in de ‘mooie woorden’ van het hele leger aan marketingmensen dat onze voeding van de ‘juiste’ claims in simpele woorden probeert te voorzien.

Kennelijk vindt de consument dat het toch allemaal bedrog is, maar gaat hij wél gewoon door met kopen. Wat zou er gebeuren als iemand er wel in slaagt overtuigend te communiceren? Of zou dat echt niet meer kunnen?
Dat lijkt me nou een marketinguitdaging.
Dit artikel afdrukken