Om vaart te maken met de omschakeling moeten de woningcorporaties het voortouw nemen. Zij kunnen veel huizen tegelijk aansluiten en hele stadswijken tegelijk verduurzamen door ze aan te sluiten op stadsverwarming en warmtenetten die de restwarmte afnemen van industrie, biomassa- en afvalcentrales. De nu overeengekomen 'startmotor' legt het kader vast waarbinnen corporaties en warmtebedrijven samen kunnen optrekken. De overheid stelt vanaf 1 mei een subsidiepot van €200 miljoen ter beschikking voor verhuurders die de overstap willen maken van aardgas naar een lokaal of regionaal warmtenet. Zo kan het tempo van verduurzaming omhoog naar minstens 80.000 aardgasvrije woningen per 2025.
De Woonbond, die opkomt voor de belangen van huurders, is grotendeels akkoord met de nieuwe afspraken. Kritiek is er nog op het monopolie dat warmtebedrijven hebben. "Je kunt, anders dan bij gas, niet meer elk jaar van energiemaatschappij veranderen," zegt directeur Paulus Jansen. "Je bent gebonden aan één aanbieder. In onze ogen zouden de warmtetarieven daarom 10 procent lager moeten zijn dan die van gas. Landelijk kan dat niet worden vastgesteld, dus we adviseren onze leden om dat lokaal af te dwingen als er afspraken worden gemaakt met een warmtebedrijf.”
Alle Nederlandse gemeenten moeten in 2021 een plan hebben uitgestippeld hoe ze tot 2050 wijken gaan afkoppelen van het gas. Dat kan zijn door wijken aan te sluiten op warmtenetten - vooral in stedelijke gebieden met grote woonblokken kan dat - of door huizen maximaal te isoleren zodat ze te verwarmen zijn met elektrische warmtepompen. Het uiteindelijke doel van het kabinet, Nederland aardgasvrij in 2050, is ingegeven door het Klimaatakkoord. In dat jaar moet Nederland CO2-neutraal zijn.
Het verduurzamen van woningen is daarin een belangrijke factor, maar daar zijn inmiddels de nodige kanttekeningen bij te maken. Zo valt het kostenplaatje per woning hoger uit dan het PBL berekende. Het stoken van biomassa stuit op steeds meer bezwaren. Volgens de Nederlandse netbeheerders kán Nederland dan ook helemaal niet van het gas af.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Alle Nederlandse gemeenten ‘moeten dit en moeten dat’. Makkelijk gezegd, moeilijk gedaan.
De staat geeft nu al miljarden uit aan de Corona affaire en dat loopt nog verder in de papieren en de pan uit. De gemeenten lopen momenteel honderden miljoenen mis door dezelfde affaire en de staat kan nu en morgen nog minder geld over de gemeentelijke schuttingen werpen dan ze al deden voor de over dezelfde schutting gegooide rijkstaken.
De gemeenten worden intussen doodnerveus en steeds minder zeker of ze het hen opgedragen transitiecircus naar behoren kunnen uitvoeren en maken zich ook steeds meer zorgen over het mager wordende draagvlak onder de bevolking.
Een heleboel zaken en taken zijn met 2021 in zicht nog volstrekt onduidelijk. Voor de haal- en betaalbaarheid waaronder de ons plechtig beloofde woonlasten neutraliteit zijn eindgebruikers kosten nodig. Die zijn nog steeds niet door het ministerie zijn aangeleverd. Wetgeving en financiering wordt ook nog steeds op gewacht. Hoe de transitie wordt bekostigd is nog steeds volkomen onduidelijk.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Hieronder een paar alinea’s uit de brandbrief van 26 maart j.l. van de VNG aan de ‘woordvoerders energie’ van de partijen in de Tweede Kamer. Vertwijfelde ambtenaren die een ontluisterend beeld laten zien:
• De energietransitie moet voor onze inwoners en eindgebruikers betaalbaar zijn en blijven. Daarnaast moeten er voldoende financiële middelen zijn voor gemeenten om de plannen te gaan uitvoeren. Vooral bij het aardgasvrij maken van woningen komt dit naar voren. Als niet aan beide voorwaarden wordt voldaan, wordt de transitie onhaalbaar.
• Gemeenten staan aan de lat voor het opstellen van een Transitievisie Warmte (TVW) en een Regionale Energiestrategie (RES). Om deze plannen vanaf 2021 uit te kunnen voeren is het nodig dat het Rijk naast ons komt staan om onze keuzes mede mogelijk te maken en ook te steunen. Onze keuzes zijn namelijk afgewogen door lokale omstandigheden, waarbij publieke waarden als betrouwbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en energierechtvaardigheid centraal staan.
• De data over eindgebruikerskosten zouden in de Leidraad/Startanalyse zitten maar dat blijkt niet mogelijk. Inzicht in de eindgebruikers kosten – buiten de Leidraad/Startanalyse – is wel hard nodig voor gemeenten bij het bepalen van de volgorde van wijken in en het vaststellen van de TVW. Ook kan het Rijk de beleidsmaatregelen ermee toetsen.
Gemeenten willen dat de eindgebruikerskosten zo snel mogelijk, maar uiterlijk in september 2020 beschikbaar zijn.
• In het Klimaatakkoord staat dat woonlasten neutraliteit het uitgangspunt is voor de overgrote meerderheid van de huishoudens. Daarmee wordt bedoeld dat de financieringslast voor de verduurzaming van de woning niet hoger is dan het voordeel dat op de energierekening wordt geboekt. Wat een “overgrote meerderheid” is weten we nog niet. Dat kan 55% zijn of 95%. Bij 95% zijn er in een wijk van 1.000 woningen 50 huishoudens waarvoor het niet kostenneutraal is.
• Hoeveel van die 50 kunnen dit financieel dragen en hoeveel niet?
Wij willen graag duidelijkheid, door bijvoorbeeld:
- Een minimaal percentage huishoudens,
- Een koppeling met inkomen of
- Een koppeling met (het ontbreken van) leenruimte
• Woonlastenneutraliteit in relatie tot de 1,5 miljoen verduurzaamde woningen in het Klimaatakkoord is gebaseerd op beschikbaar èn voorgenomen beleid, subsidies, leningen èn kostendalingen vanuit de markt. Nog veel vragen staan open en moeten snel beantwoord worden, zoals:
- Zijn die instrumenten beschikbaar?
- Treden de verwachte en gewenste kostendalingen op?
- Voor welk gedeelte van de woningen is woonlastenneutraliteit haalbaar en op welk moment in de toekomst wordt dit haalbaar?
- Hoe kunnen gemeenten programmeren op woonlastenneutraliteit?
- Welke wijken zijn tegen de laagste maatschappelijke kosten woonlastenneutraal te maken?
- Volstaan de financiële instrumenten qua opzet?
- Zijn voldoende financiële instrumenten beschikbaar? (is er voldoende geld beschikbaar om 1,5 miljoen woningen kostenneutraal te verduurzamen?).
• In de wet- en regelgeving moeten aanwijzingsbevoegdheden voor gemeenten worden opgenomen waarbij zij rekening kunnen houden met de publieke waarden. Het creëren van de juiste randvoorwaarden voor de energietransitie moet een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeenten en Rijk zijn. En dan gaat het vooral om de volgende wetten:
- Omgevingswet die nog in werking moet treden;
- Energiewet (met als ultimum remedium een afsluitbevoegdheid, deze is nu alleen per experiment toegestaan via de Chw), en de
- Warmtewet 2 (met borging van publieke belangen).
Het vermoeden is dat woonlasten neutraliteit voor het overgrote deel van woningen niet haalbaar is.
Meer inzet of keuzes maken is nodig zoals:
- Met de huidige budgetten en de huidige kostenniveau’s (tot 2030): vooral voorbereiden op aardgasvrij;
- van Rijkswege extra geld erbij om de onrendabele top op aardgasvrij dicht te lopen, zodat er tot 2030 grotere aantallen aardgasvrij worden gerealiseerd.
• Ook het Warmtefonds waar veel van wordt verwacht is onvoldoende. Het fonds stelt € 50-80 miljoen per jaar beschikbaar. Op basis van een maximum bedrag van € 25.000 per woning is dat absoluut onvoldoende om schaal te kunnen maken.
• Het Rijk is medeverantwoordelijk voor het creëren van de juiste randvoorwaarden: een betaalbare en rechtvaardige energietransitie, een koppeling met de sociale agenda en voldoende financiële gemeentelijke middelen voor de uitvoering van de plannen na 2021.
De ontwikkeling van de toegezegde instrumenten gaat ons niet voortvarend genoeg. Gebouwgebonden financiering valt hier het meeste op.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Mijn conclusie: het lijkt er op dat er van de klimaatplannetjes weinig terecht zal komen en dat de bedrogen burgers — ongeacht de uitkomst — grotendeels het duurzame gelag gaan betalen. Ook komt er nog een collectieronde om de weggegeven Corona miljarden terug te krijgen en extra verhoogde premies om de zorgverzekeraars te compenseren. Misschien een ideetje voor nog meer controle apps.
Frank #1 Hoe kom je bij 100.000 euro per woning? Daar kan je (bijna) een nieuwe sociale huurwoning voor laten plaatsen incl. verwarmen en koken op electra. Lijkt me een beetje veel. Helemaal als je als woningcorporatie meteen een hele straat met (portiek)woningen kan aansluiten, veel goedkoper dan per woning. Nulletje teveel misschien?
#1 "Geraamde kosten €100.000 per woning"
Ow, dat is geen kattenpis.
Opvallend dat bijna niemand zijn/haar vingers brandt aan een concreet getal.
Quote:
"Het plan houdt in dat de corporaties 38% van de 2,1 miljoen huurhuizen (806.000 stuks) willen renoveren tot zogeheten ‘nul-op-de-meterwoningen’. Dat betekent draconische isolatie, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van het huis, gecombineerd met zonnepanelen. Dat kost volgens het Economische Instituut voor de Bouw gemiddeld €100.000 per bestaande woning.
End Quote
Bron via Het Financieele Dagblad, 11-06-2018
Eh, Frank?????
Geraamde kosten €100.000 per woning, subsidie is max €5.000 per woning.
Iemand gaat er voor bloeden en dat is zeker niet de woningcorporatie of de warmteaanbieder.