Zo heeft staat er in het Restaurant van de Toekomst al vanaf het begin een apparaat waar mensen hun melk tappen. Die melk is altijd biologisch geweest, maar dat is nooit gecommuniceerd. Pas later werd bij het apparaat een bord geplaatst met informatie over het product. Met als gevolg dat sommige mensen klachten hadden over de veranderde smaak van de melk.
bron: Misset Catering met dank aan foodholland
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Goed zo. Maar dit was gratis.
Hoe kijken de mensen er tegenaan wanneer ze gewoon moeten betalen?
Het lijkt te lonen om alleen maar biologisch in de winkel te leggen zonder bordjes erbij. Mensen pakken dat vanzelf en nemen de (hogere) prijs voor lief als er verder geen aanbod is van de 'normale' tegenhangers.
Schitterend. En een les in bescheidenheid.
Kent iemand nog de anekdote van (toenmalig) premier Verhofstadt en de Toscaanse wijn op televisie?
Hij kreeg (hoe heette het programma ook weer, ik heb zelf geen TV?) drie rode wijnen te proeven en moest zeggen welke wijn Toscaans was. Hij koos er één en kreeg te horen dat zijn antwoord correct was. Daarop begon hij een dithyrambe over de lichtheid en het typische karakter van echte Toscaanse wijnen, tot hij te horen kreeg dat de twee andere wijnen ook Toscaans waren.
Ja grappig is dat.
Een collega van mij heeft eens een test gedaan met medestudenten op een didactische opleiding. Groene, witte en rode yoghurt (allemaal dezelfde, maar dan dan met smaakloze kleurstof). En uiteraard was de rode het zoetst...
Ook omgeving, beleving, voorkennis, temperatuur, gemoedstoestand en ervaring zijn van invloed op de smaak, of in ieder geval op de smaakherkenning. Boeiend onderwerp waar we in Peter Klosse zelfs een officiele goeroe hebben.