Prijsverhogingen
Ook Mars kan er niet meer omheen: de gestegen cacao-prijzen nopen het chocoladeconcern (Mars, Twix, Snickers, M&M's) voor het eerst in drie jaar de prijzen te verhogen, met gemiddeld 7%. Vooralsnog alleen in Noord-Amerika. De cacaoprijs bereikte afgelopen week het hoogste punt in drie jaar, meldt Le Figaro, met een prijs van 3.204 dollar per ton.
De prijsbijstelling van Mars werd al voorafgegaan door een verhoging met 8% door Hershey, en een aankondiging van Nestlé (Kitkat, Crunch, Smarties) dat ook zij 'iets aan de prijs' zouden gaan doen voor hun chocoladeproducten.

Toenemende vraag én schaarste
De prijsverhoging is te wijten aan een toenemende vraag, vooral vanuit de ontwikkelende economieën van China, India en Brazilië. Naar verwachting gaat de vraag uit die landen tot aan 2020 met 25 tot 30% toenemen. Daar is een miljoen ton extra cacaobonen voor nodig, terwijl het aanbod van cacaobonen momenteel stagneert.

Barry Callebaut
De huidige cacaotelers, vooral kleine boeren op kleine plantages in Afrika, hebben het moeilijk. Daarom hebben verschillende chocoladeconcerns al maatregelen genomen om boeren te helpen hun productie te verbeteren. Zo heeft Barry Callebaut, de grootste cacaoproducent ter wereld, een programma van 8 mijoen euro gestart om het rendement van de kleine cacaoplantages te vergroten - het afgelopen jaar zijn zo 4000 boeren een handje geholpen. Barry Callebaut belevert alle overigens alle groters spelers, zoals Mars, Nestlé, Ferrero, Cadbury en Mondelez..
Dit artikel afdrukken