Plus Supermarkten gaat als eerste landelijke Nederlandse keten een assortiment streekproducten introduceren. Samen met het bedrijf StreekSelecties brengt Plus het nieuwe streekmerk Gijs op de markt.
Het streekassortiment bestaat uit 46 producten en wordt vanaf september getest bij tien Plus-ondernemers. Het gaat om authentieke, lokale producten in de categoriën vleeswaren, ijs, (seizoens)groenten en -fruit, vruchtensappen, jams, soepen, (geiten)kazen en zuivel. Na de testperiode wil Plus het streekmerk in het eerste kwartaal van 2009 uitrollen in alle 280 Plus-supermarkten.

Exclusief
Plus heeft gedurende drie jaar het exclusieve recht Gijs in haar assortiment te voeren. Daarna steeft StreekSelecties naar een landelijke introductie. Gijs past in de strategie van Plus om zich te onderscheiden op assortiment en kwaliteit, zegt commercieel directeur Jacques de Korte. 'Plus wil zich behalve in prijs vooral ook kwalitatief onderscheiden van de andere supermarktformules. De streekproducten van Gijs voldoen aan die kwaliteitsnorm. Ze staan voor ambachtelijkheid en authenticiteit.'

Omzetpotentieel
Volgens directeur Rogier Arntz van Streekselectie,

dat het merk Gijs in de markt zet, is er in Nederland voor streekproducten een omzetpotentieel van één tot anderhalf miljard euro. Daarvan wordt nu slechts 120 tot 180 miljoen euro verzilverd. Arntz baseert zich op andere Europese landen zoals Frankrijk waar lokale producten een omzetaandeel van 6 procent hebben.

Plannen
Streekselecties is in de zomer van 2007 opgericht door Agro & Co Brabant en de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO). Het bedrijf helpt de boeren hun productie gecertificeerd te krijgen voor het supermarktkanaal. Ook faciliteert Streekselecties de logistiek schakel tussen de producenten en Plus.
In de eerste plannen stond de introductie van een streekmerk in de supermarkten gepland voor januari van dit jaar. Die datum werd echter niet gehaald.


bron: distrifood
Dit artikel afdrukken