In Nederland zijn we ervan overtuigd dat we meer buiten de deur gaan eten. In de VS zie je de omgekeerde reactie. Het geheim blijkt te zitten in werkende moeders. De recessie in de VS zorgt ervoor dat er meer thuis zitten en dan de tijd hebben om zelf te koken.

Wat hebben we liever: thuiskokende moeders of geen recessie? You can't have them both, is kennelijk de boodschap.

De omzetgroei van restaurants in de Verenigde Staten is mede door een langzamer groeiend contingent werkende moeders afgevlakt. Een recent rapport van Rabobank, EFMI en FSIN bevestigde de aanjagende invloed die werkende moeders hebben op de foodservice-omzet.
The Wall Street Journal spreekt van een lange termijn-ontwikkeling, die losstaat van conjunctuurschommelingen. Een groter aantal werkende moeders betekent dat huishoudens meer te besteden hebben. Het percentage vrouwen dat buitenshuis werkt nam tussen 1948 en 1999 toe van 32,7% tot 60%, meent de krant. In januari van dit jaar zou het percentage weer licht zijn gedaald tot 59,2%.

De Nederlandse regering streeft ernaar het percentage buitenshuis werkende vrouwen te laten groeien van 55% nu naar 65% in 2010. NPD Group berekende dat het gemiddeld aantal horecamaaltijden per persoon in de VS daalde van 211 in 2001 naar 207 in 2007. Het aantal thuisbereide maaltijden steeg van 817 in 2002 naar 861 in 2007. De Amerikaanse horeca gaat zijn heil nu meer zoeken in de pensionering van de babyboom-generatie, die meer tijd en geld krijgt om uit eten te gaan.


Bron: Foodpress - p. 3 met dank aan MKB

Dit artikel afdrukken