image

Biologische voedingsmerken doen er alles aan de aandacht te vestigen op hun biologische herkomst. Hun verpakkingen zijn allang niet saai, onopvallend, naïef en landelijk meer, maar lenen concepten uit de designwereld. Hun stijl zet de producten neer als gezond, op een ethische manier geproduceerd en milieuvriendelijk. Net nu iedereen gewend raakt aan deze transformatie, doen niet-biologische merken hun voordeel met de biologische verpakkingen oude-stijl. De tegenstelling van glossy designverpakkingen voor biologische voedingsmiddelen en de simpele, bruine kartonnen verpakkingen voor niet-biologische producten moet de consument wel in verwarring brengen. In beide gevallen zenden de verpakkingen een boodschap uit die tegengesteld is aan wat de consument verwacht. Het Britse biologische yoghurtmerk Rachel`s Organic is een goed voorbeeld. Het merk heeft de afbeeldingen van boerderijen en natuur op de verpakkingen al jaren achter zich gelaten. De bekers yoghurt kregen een hippe zwarte achtergrond met geometrische patronen die luxe uit moest stralen. De niet-biologische huismerken van de grote supermarktketens daarentegen krijgen steeds vaker de traditioneel biologische kleurstelling en landelijke afbeeldingen mee. Het biologische schap lijdt onder deze `piraterij`.

bron: Design Week
Dit artikel afdrukken