Psychologen van de Drexel University ontwikkelden samen met game-experts het computerspel Diet DASH. Dat schrijft ScienceDaily. In het spel moet de speler zo snel mogelijk zijn winkelkarretje vullen in een supermarkt. Per gezond product zijn er punten te verdienen en onderweg zijn er obstakels te overwinnen in de vorm van het favoriete snoepgoed van de speler. De computergame is bedoeld als cognitieve training om een gedragsverandering in het brein 'in te prenten'.

Voorafgaand aan de proefperiode van 8 weken volgden 109 snoepgrage proefpersonen met overgewicht een workshop over suiker. Ze leerden waarom suiker schadelijk is voor de gezondheid, welke voedingsmiddelen te vermijden en hoe dat te doen. De bedoeling was dat de proefpersonen tijdens de proefperiode af zouden vallen door het advies op te volgen. Ondertussen zou het spel de hersenen trainen om niet te reageren op de impuls voor snoepjes.

De proefpersonen moesten het spel 6 weken lang dagelijks spelen en daarna nog 2 weken lang 1 keer per week. Dat hielden ze makkelijk vol, getuige de naleving van 90%. De deelnemers zeiden bovendien dat het spel onderdeel was geworden van hun dagelijkse routine en dat ze het wel door wilden blijven spelen. De helft van de deelnemers werd in de proefperiode gemiddeld 3,1% lichter. In consumententaal: wie 80 kilo woog, verloor bijna 2,5 kilo.

Volgens de onderzoekers kunnen dit soort geautomatiseerde cognitieve trainingen gewichtsverlies vergemakkelijken.

Het is lastig om alle verleidingen om ons heen te weerstaan. Hoe om te gaan met de obesogene omgeving. Daarover - en meer - gaat het congres Gezonde Innovatie. Praat mee: hoe maak je gezondere producten, leefstijl en omgeving mogelijk? Koop hier je ticket.
Dit artikel afdrukken