Vanmorgen werd bekend dat er een menselijke tand is aangetroffen in een portie frites bij een Japanse vestiging van McDonald's.
Geteisterd door voedselschandalen
De verkopen van McDonald's in dat land waren sinds juli al gedaald met 10% nadat bekend werd dat er bedorven vlees in McDonald's producten was verwerkt. Tevens bleek dat er onhygiënisch werd gewerkt in de fabrieken die voor McDonald's werken. Eerder deze week werden deeltjes plastic aangetroffen in de McDonald's Nuggets.
Deredactie.be weet op gezag van Japanse media te melden dat de tand die afgelopen augustus door een klant uit Osaka in een portie frites is gevonden van menselijke oorsprong is. Na analyse bleek dat de tand afkomstig is van een mens én dat de tand al eens tandheelkundige hulp had ondergaan.
Rode cijfers, teruglopende resultaten
De schandalen brengen McDonald's Japan in de rode cijfers. Voor het eerst in 11 jaar zal het bedrijf over 2014 een verlies in zijn boeken schrijven.
Internationaal kampt McDonald's met teruglopende verkopen omdat de formule van het bedrijf niet meer aansluit bij zijn jongere doelgroep die een belangrijk deel van de omzet moet binnenbrengen.
Minder ontwikkelde ketenstructuren
De voedselveiligheidsproblemen die McDonald's in, het zeer georganiseerde, Japan ervaart, komen voort uit de inkoop van buitenlandse producten. Japan is voor zijn voedselvoorziening voor een belangrijk deel van importen afhankelijk. In delen van Azië en het Verre Oosten waar McDonald's Japan zich net als bijvoorbeeld KFC - dat ook door de schandalen werd getroffen - bevoorraadt, bestaan minder ontwikkelde ketenstructuren dan Westerse bedrijven gewoon zijn en waar ze hun organisatie en voedselveiligheidsstructuur op hebben ingericht.
De McNuggets met plastic kwamen uit een bedrijf van het Amerikaanse Cargill in Thailand. Onbedoeld plastic in producten kan door een fabricage-ongeluk (bijv. het versplinteren van een onderdeel van een machine) ook bij Westerse bedrijven voorkomen. McDonald's heeft inmiddels zijn relatie met het bedrijf dat bedorven vlees leverde opgezegd. Geconstateerd lijkt te moeten worden dat het alle bad luck over zich heen krijgt op dit moment.
Fotocredits: Japanse verpakking McDonald's Frites, H. Michael Miley
Dit artikel afdrukken
Geteisterd door voedselschandalen
De verkopen van McDonald's in dat land waren sinds juli al gedaald met 10% nadat bekend werd dat er bedorven vlees in McDonald's producten was verwerkt. Tevens bleek dat er onhygiënisch werd gewerkt in de fabrieken die voor McDonald's werken. Eerder deze week werden deeltjes plastic aangetroffen in de McDonald's Nuggets.
Deredactie.be weet op gezag van Japanse media te melden dat de tand die afgelopen augustus door een klant uit Osaka in een portie frites is gevonden van menselijke oorsprong is. Na analyse bleek dat de tand afkomstig is van een mens én dat de tand al eens tandheelkundige hulp had ondergaan.
Rode cijfers, teruglopende resultaten
De schandalen brengen McDonald's Japan in de rode cijfers. Voor het eerst in 11 jaar zal het bedrijf over 2014 een verlies in zijn boeken schrijven.
Internationaal kampt McDonald's met teruglopende verkopen omdat de formule van het bedrijf niet meer aansluit bij zijn jongere doelgroep die een belangrijk deel van de omzet moet binnenbrengen.
Minder ontwikkelde ketenstructuren
De voedselveiligheidsproblemen die McDonald's in, het zeer georganiseerde, Japan ervaart, komen voort uit de inkoop van buitenlandse producten. Japan is voor zijn voedselvoorziening voor een belangrijk deel van importen afhankelijk. In delen van Azië en het Verre Oosten waar McDonald's Japan zich net als bijvoorbeeld KFC - dat ook door de schandalen werd getroffen - bevoorraadt, bestaan minder ontwikkelde ketenstructuren dan Westerse bedrijven gewoon zijn en waar ze hun organisatie en voedselveiligheidsstructuur op hebben ingericht.
De McNuggets met plastic kwamen uit een bedrijf van het Amerikaanse Cargill in Thailand. Onbedoeld plastic in producten kan door een fabricage-ongeluk (bijv. het versplinteren van een onderdeel van een machine) ook bij Westerse bedrijven voorkomen. McDonald's heeft inmiddels zijn relatie met het bedrijf dat bedorven vlees leverde opgezegd. Geconstateerd lijkt te moeten worden dat het alle bad luck over zich heen krijgt op dit moment.
Fotocredits: Japanse verpakking McDonald's Frites, H. Michael Miley
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit gaat escaleren, voor je het weet liggen er een paar afgehakte pinken in het frituurvet. Dan maar liever een paar microgram glyfosaat.
Falen is in Japan "not done". De Japanse maatschappij eist van bedrijven en burgers onfeilbaarheid, perfectie. Hikikimoro (zichzelf sociaal isoleren) of zelfs karoshi (jezelf dood werken of zelfmoord plegen) zijn serieuze opties voor de tandverliezer. Tenminste, als die aangewezen kan worden. Want niet de fout zelf, maar de schande voor het bedrijf en de familie is een van de ergste dingen die de Japanner kan overkomen. Het leidt in de Japanse maatschappij tot het waanbeeld dat er geen fouten worden gemaakt. En in die beklemmende wereld houdt de tandverliezer zijn mond. Hij zal toch wel weten dat hij er eentje kwijt is? Maar hij deed niets in de hoop dat ze hem niet vinden. Pas dan ontstaat namelijk pas de schande.
100% garantie bestaat niet, al moet je daar in Japan vaak wel voor tekenen als producent. Dat kan produceren voor Japan knap ingewikkeld maken. Want al heb je twintig van die lijstjes met kwaliteitszorgcertificaten hangen, er kan altijd iets mis gaan zoals Marc al opmerkte. En dat laatste kan niet in de ogen van de Japanner.
Reden waarom de vondst van zo'n tand (wat is er nu helemaal aan de hand hier?) disproportioneel wordt opgeblazen, terwijl het in De Telegraaf afgedaan zou zijn met een ludiek berichtje op pagina 25. Een specifiek Japans geval dit. Wordt weer veel teveel aandacht aan geschonken.
Toets de woorden vertrouwen en wantrouwen in in de zoekmachine en je kunt lezen wat ik er allemaal over heb geschreven.
Dick, duiding van het nieuws is altijd goed. Maar las iedereen maar door tot in de kleine lettertjes... We hebben een overkill aan informatie en juist daardoor blijven de koppen hangen. Maar goed, dit was niet de essentie van mijn opmerking. Die zat in de staart van mijn reactie: vertrouwen... Het komt te voet en gaat te paard. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Marc, dan neem ik aan dat jij dit bericht juist wél kunt waarderen omdat het nieuws in perspectief plaatst, na de lezer er eerst even in te hebben gezogen.
De kop 'Niks aan de hand bij McDo Nippon' leest immers niemand.