Een nieuw voedselschandaal in China treft dit keer de fastfoodgiganten McDonald's en Yum Brands (o.a. KFC) treft. Een documentaire op de televisie liet zien hoe bij Shanghai Husi Food Co Ltd, een Chinees filiaal van de Amerikaanse OSI Group, het met de hygiëne buitengewoon treurig gesteld was. Zo werd vlees van de grond werd geraapt en bedorven vlees met vers vlees gemengd. Na onderzoek is de Shanghai-vestiging van het bedrijf nu op last van de autoriteiten gesloten.

De betrokken fastfoodbedrijven hebben hun banden met de leverancier verbroken en zich onmiddellijk bij de Chinese consumenten verontschuldigd.

Consumentenvertrouwen
Analisten vragen zich af of 'excuses' voldoende zullen zijn om het vertrouwen bij de consumenten te herstellen, vooral voor Yum Brands dat na een vergelijkbaar voedselveiligheidsschandaal in 2012 zijn verkopen zag kelderen. Yum Brands had net weer een 'correcte' kwartaalomzet laten zien. "Ik weet niet of het iets is dat gemakkelijk goedgemaakt kan worden met excuses, want op dit moment genieten de bestaande systemen niet veel vertrouwen", zegt marktanalist Benjamin Cavender tegen Le Figaro.
Dit artikel afdrukken