imageBij 'merknappings' denk je horloges, tassen, kleding en andere luxury spullen. Ook food blijkt echter 'genapt' te worden.

Het aantal in beslag genomen namaakvoedingsmiddelen in de EU is het afgelopen jaar gestegen tot meer dan 5 miljoen producten. Alcohol, vruchtensappen, energiedrankjes, thee en chocolade werden als nepper aangeboden. Ook Unilever wordt getroffen.

'De namaakproducten zijn een punt van zorg. Het gaat om Liptonthee, andere voedingsmiddelen en verschillende verzorgingsproducten', legt Unilever-woordvoorder Gerbert van Genderen Stort uit. Hij zegt dat het verschijnsel niet nieuw is en in de hele voedingsmiddelenindustrie voorkomt. Unilever stelt niet lijdzaam toe te kijken, maar te lobbyen bij de EU. 'De EU-landen kunnen een vuist maken en locale regeringen onder druk zetten.' Unilever neemt ook deel in diverse organisaties die zich met het probleem bezighouden, zoals de Global Business Leaders Alliance Against Counterfeits (GBLAAC). Ook wordt het probleem intern in kaart gebracht.

Het afgelopen jaar werden 18% meer namaakvoedingsmiddelen in beslag genomen. De meeste producten zijn afkomstig uit China (72%) met op de tweede plaats Hongkong (14%).

De EU wil de stroom vervalsing in zowel food als non-food indammen. 'De oplossing ligt erin sneller te zijn dan de vervalsers. We moeten ze snel op het spoor komen en in actie komen', zegt Europees Commissaris Laszlo Kovacs. De EU heeft ook een Anti-Counterfeit Task Force die namaakartikelen moet tegengaan.
Dit artikel afdrukken