De opinie blijkt dus bepalend. Of die gelijk heeft of weet waar het om gaat doet er kennelijk niet toe.

Niet wetgeving, maar factoren zoals media-aandacht en de wens uit de samenleving voor maatschappelijk verantwoord ondernemen vergroten de integratie van kwaliteitsmanagementsystemen in Nederlandse agrovoedingsketens. Dat concludeert Wijnand van Plaggenhoef uit onderzoek waarop hij op 13 november aan Wageningen Universiteit hoopt te promoveren.

Voedselveiligheid en –kwaliteit hebben steeds meer de aandacht getrokken van consumenten door sectorbrede voedselcrises. Ter voorkoming van nieuwe crises hebben overheden wetgeving ontwikkeld en hebben supermarktketens kwaliteitsborgingssystemen geïntroduceerd.
Omdat bedrijven aan zowel private als aan publieke eisen moeten voldoen zijn er zorgen gerezen over de lastendruk voor het bedrijfsleven. Daarom streeft het ministerie van LNV naar meer zelfregulering van kwaliteitsborging. Om aan de kwaliteitseisen te voldoen, zijn er ketens ontstaan met sterk geïntegreerde kwaliteitsmanagementsystemen.

Geïntegreerde kwaliteitsmanagementsystemen hebben een positief effect op zelfregulering en leiden tot een hogere bedrijfsprestatie wat betreft klanttevredenheid en rendement. Echter, managers moeten wel zoeken naar betrokken partners met dezelfde visie op kwaliteitsmanagement.

Een te strenge handhaving van kwaliteitseisen leidt vaak niet tot een betere prestatie, omdat het niet resulteert in verbeteringen, maar meestal in conflicten. Beleidsmakers moeten zich realiseren dat door zelfregulering de effectiviteit van de overblijvende inspecties van de overheid toeneemt, omdat slecht presterende bedrijven vaker worden gecontroleerd. Verder moeten beleidsmakers zich richten op meer innovatieve aanpakken voor kwaliteitsborging, meent Van Plaggenhoef.


bron: Wageningen Universiteit met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken