De teruggeroepen voedingsmiddelen kunnen gezondheidsrisico’s met zich meebrengen voor mensen met allergieën of intoleranties voor gluten, melk en noten. Het gaat om een kaasproduct (Beierse stijl Gerookte Kaas met Ham), diverse broodbakmixen en melkchocoladerepen met hazelnoten. Klanten die deze producten onlangs kochten kunnen deze terugbrengen naar de supermarkt. De winkel betaalt het volledige bedrag terug.
Ook in Nederland komen recalls om foutieve ingrediëntendeclaraties regelmatig voor; alleen al Albert Heijn riep de afgelopen 2 weken 3 producten terug. Het betrof de allergenen melk in verse pastasaus, gluten in kroepoek en bleekselderij in een rauwkostmix.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Matthijs, de vraag is of het feitelijk juist is.
De kop is feitelijk juist: voor individuen met een allergie die een samengesteld product kopen dat voor hen intuïtief niet te traceren allergenen bevat, is het betreffende product potentieel dodelijk.
Daarom wil de wetgever dat de etiketten op orde zijn.
Zijn de producten intrinsiek dodelijk? Uiteraard niet (zelfs gif is niet intrinsiek dodelijk, zoals jij als levensmiddelenman weet)
Waarom shockeert het nieuws?
Alternatieve koppen had kunnen luiden:
- Britse Lidl haalt producten terug vanwege onvolledige declaratie allergenen
- Onvolledige ingrediëntendeclaraties Britse Lidl zorgen voor gezondheidsrisico's
De laatste is het informatiefst: het bedrijf treedt op vanwege de zorg voor klanten en vanwege een juridische omissie. Was de laatste minder vervelend en feitelijk correcter?
Het nieuwsfeit is voor individuen aanmerkelijk minder onzinnig dan de dodelijkste 15 gram in een super of de kankerverwekkendheid van glyfosaat waar het Europese Parlement zich druk over maakt.
Ik denk dat het het feit dat het opvalt niet ligt aan het feit, maar aan de associatie met valse schandalen die zorgen voor enorme omgevingsruis. Dit is geen vals schandaal én geen schandaal, maar gewoon een fout/omissie die het bedrijf corrigeert.
Wij vermeldden specifiek 'Engelse' in de kop om het nieuws lokaal Brits te laten zijn en te relateren aan de snelheid waarmee het bedrijf reageert op het juridische nieuws dat in Engeland veel etiketten niet in orde zijn. Het bedrijf reageert dus zeer adequaat en correct naar het publiek.
Dat in antwoord op je vragen tot slot.
De engelse kop gebruikte tenminste nog aanhalingstekens.
De fout was dat allergenen niet in de engelse taal waren vermeld, dus mischien wel in andere taal?
Hoe relevant is de melding voor NL, zijn er ook NL LIDL producten hierbij betrokken?