De klant hoeft niet langer grote hoeveelheden in te slaan om van zijn voordeel te kunnen pakken. Aan kassa kan hij de korting van de lopende week verlengen naar de volgende. "Je hoeft niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt”, zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl België, in RetailDetail.
Lidl wint dus twee keerBewuster omgaan met de voorraadkast
Lidl betrekt de klant nadrukkelijk bij de uitgestelde kortingsactie. "Met het verhaal "1 nu, 1 later" willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", voegt Rynwalt toe “Als discounter zijn we bekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar gretig gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren. En zo belanden producten in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen. Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt.”
Uitgestelde klantenbinding
De actie pakt ook commercieel goed uit. Hoogleraar marketing Patrick De Pelsmacker: “Maar die actie tegen voedselverspilling en vóór bewuster consumeren is maar één kant van het verhaal. Eigenlijk stimuleert Lidl hier vooral een vervolgbezoek. Goed wetend dat wie zo'n bon heeft, tegelijk ook andere dingen zal meenemen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet meer bij een concurrent. Lidl wint dus twee keer.”
Knap van de Belgen van Lidl? Nee hoor. Het idee is in Nederland uitgevonden, weet RetailDetail.
Fotocredits: dierk schaefer
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mogelijk dat deze actie van de Lidl een positief effect heeft en inderdaad leidt tot vermindering van de voedselverspilling. Helaas zal het daadwerkelijke effect op de voedselverspilling wel niet gemeten worden. Slechts theoretisch bezien mag je verwachten dat een deel van de consumenten die aan deze actie deelnemen minder zullen verspillen. Daar waar ze eerst b.v. twee komkommers tegelijk kochten omdat die in de aanbieding waren kopen ze er nu vandaag 1 en over 8 dagen nog 1. Maar wellicht is het effect zeer gering omdat mensen die hun aankopen laten bepalen door de aanbiedingen mogelijk armere mensen zijn en misschien verspillen die sowieso al veel minder voedsel. U leest wel ik heb veel vragen en weinig oplossingen. Maar ik wil in ieder geval deze discussie terugbrengen naar daar waar de discussie over moet gaan volgens mij, zijnde de actie van de Lidl.
Eens met #10 Wouter, supermarkten zijn geen wereld verbeteraars, ze zijn bezig geld te verdienen. En zoals je dat steeds weer terug ziet de laatste jaren zijn de familie bedrijven die niet afhankelijk zijn van de grillen van aandeelhouders of bedrijfjes die al jaren drijven op subsidies/schenkingen de winnaars.
Als je alleen de aandeelhouder tevreden moet houden kun je zakelijk nooit de keuzes maken die nodig zijn om op lange termijn goed te draaien, ook zie je dat er geen binding is tussen de top en hun bedrijf, komen binnen voor veel geld en hebben een opdracht, maar hart en ziel bij de zaak is vaak ver te zoeken, eigen gewin is de drijfveer bij hun werk.
Ook het ruimte-retje blijft meer bij de retailer. Op zich allemaal wel grappig als je er over gaat nadenken.
Persoonlijk ben ik trouwens niet voor grote retailers, maar voor kleine winkeliers, dicht bij de consument zodat ze zich ook minder hoeven te verplaatsen.
Of, als men moet verplaatsen, dan is het lokaal
Die kleine winkels nemen dan de 3 r-en voor zich EN het verplaatsingsprobleem.
En die kleine mannen weten waar ze over praten. We krijgen dan een 'voedselweb' wat meer humaan is, met korte schakels met kleine winkels die de 3-r-en op zich nemen.
Iedereen blij, wat denken jullie??
Ik vind dit op zich een goed plan. We moeten inzien dat het houden van voorraad drie klassieke r's met zich meebrengt:
Rente
Ruimte
Risico
Winkels (en uiteraard anderen in de non-food en food ketens) nemen maken daar in beginsel goede afwegingen in.
Als voedsel een korte periode erg goedkoop wordt, gaat een groter deel van de Risico-R naar de consument. Dat wordt nu DEELS opgelost.
Naar mijn mening blijft verspilling een groot probleem. Vooral in het westen is er een verspilling bij de consument. Daar past het voedsel duurder te maken, het offer te verhogen.
(In ontwikkelingslanden wordt trouwens meer aan de productiekant verspild. )
Interessante quote van Lucas Simons #19.
Interpreteer ik dit inzicht nu verkeerd wanneer ik in de eerste passage lees dat fairtrade zinloos is, gezien de context van de meeste cacaoproducerende landen?
En lees ik het nou goed dat het Nederlandse glastuinbouwmodel het meest toekomstbestendig is?
En wat heeft dit nog allemaal met die Lidl-actie te maken?