België blijkt Europees koploper voor het gebruik van kortingsbonnen. Dat blijkt uit gegevens van HighCo Data Benelux. In 2015 gebruikte elke Belg gemiddeld 6,6 door fabrikanten uitgegeven kortingsbonnen. In totaal verzilverden Belgen 73 miljoen kortingsbonnen, met name in acties voor voedingsmiddelen en dranken.

Vlamingen gebruikten 57% van de bonnen, Walen 33% en de resterende 10% werd in Brussel gebruikt. Brusselse gezinnen zijn het minst in kortingsbonnen geïnteresseerd, zij blijven -18% bij het nationale gemiddelde achter. In totaal bespaarden de Belgische gezinnen circa €103 miljoen door de bonnen te gebruiken.

Het aantal acties met kortingsbonnen is al enkele jaren stabiel. Per jaar zetten fabrikanten tussen de 22.000 en 25.000 keer dit actiewapen in. In de foodsector is een duidelijk oplopende trend waarneembaar; daar nam het aantal Belgische consumenten dat gebruik maakt van kortingsbonnen aanzienlijk toe (+11%). Ook de populariteit van digitale kortingsbonnen stijgt; in 2015 lag het aantal e-coupons dat consumenten hebben afgedrukt maar liefst 63% hoger dan in 2014.
RetailDetail - abcConsument gebruikt meer kortingsbonnen voor foodaankopen | belgie
Reageer
  • Deel
Druk af