Zo'n 25% tot 30% van de Fransen eet inmiddels niet meer alle dagen van de week vlees. Dat ontdekte onderzoeker Éline Maurel die deze mensen 'flexitariërs' (het woord schrijft ze tussen '...') noemt, ook al wisten niet dat ze zich met die titel mogen tooien ('tel M. Jourdain qui faisait de la prose sans le savoir', schrijft ze verwijzend naar het toneelstuk Le bourgeois gentilhomme van de klassieke schrijver Molière).
Speciale sociale status of andere motieven?
Het aantal zuivere vegetariërs bedraagt in Frankrijk 3 à 5% van de totale bevolking (Nederland: 4%); 1 à 2% is veganist (Nederland: 0,4%) en eet helemaal geen dierlijke producten en draagt vaak zelfs geen schoenen van leer of cosmetica waar dierproeven aan te pas kunnen zijn gekomen. Ter vergelijking: volgens het Voedingscentrum is 55% van de Nederlanders flexitariër. Dat betekent minstens 3 dagen per week geen vlees op het bord. Pas wel op een beetje op met die cijfers: het Voedingscentrum noteerde wat mensen zeggen te eten en keek niet wat ze thuis echt doen. Bij ons is flexitarisme inmiddels sociaal gewenst, zodat mensen hun gedrag mogelijk wat geflatteerd weergeven. In Frankrijk bestond de flexitariër nog niet als een officieel menstype met een speciale sociale status. Molière's Bourgeois gentilhomme Jourdain wilde omhoog komen; de Franse vleeseter ging zich mogelijk om andere redenen minder carnivoor gedragen.
Vleesschandalen, kanker en beelden uit slachthuizen
Vier factoren verklaren de opkomst van het Franse flexitarisme, denkt Le Figaro. In de eerste plaats de opeenvolgende vleesschandalen, van de gekke-koeienziekte uit de jaren '90 tot het paardenvleesschandaal van 2013 en het gebruik van nitrietzout om vleeswaren aantrekkelijk roze te kleuren. Vervolgens zette in 2015 de Wereldgezondheidsorganisatie het stempel 'kankerverwekkend' op vleeswaren. De milieueffecten van de intensieve veehouderij blijken een argument. En tenslotte wisten de wrede beelden van dierenwelzijnsorganisaties als L214 uit slachthuizen een einde te maken aan de onschuld van de nietsvermoedende vleeseter.
Jaarlijkse daling van 2%
Dat alles heeft, volgens de krant, tot gevolg dat sinds een jaar of vier de vleesverkopen in Frankrijk jaarlijks met 2% dalen. Om die redenen zouden ook chefs bewust voor 'goed' vlees kiezen en meer ruimte geven aan groente op hun menu. De bekendste onder hen is de peperdure driesterren chef Alain Passard, die zelfs met een volledig plantaardig al jaren aan de top staat.
Flexitarisme blijkt onder alle lagen van de Franse bevolking populair. "Te veel vlees eten heeft schadelijke gevolgen voor de gezondheid, waaronder hart- en vaatziekten of kanker... 30% minder calorieën betekent 20% meer leven", zegt Frédéric Saldmann, een Parijse voedingsdeskundige en cardioloog in de krant. "Mensen nemen hun gezondheid in eigen hand. Informatie is nu binnen ieders bereik, op sociale netwerken, en het is gemakkelijk om te koken met groenten of eieren als alternatief, en die zijn ook nog eens goedkoper." Saldmann lijkt even vergeten dat L214 ook weinig opbeurende beelden uit legkippenstallen heeft laten zien.
Nederlandse motieven
Nederlanders geven de volgende redenen om minder vlees te eten: 'variatie' (50 procent), milieu en natuur (36 procent), dierenwelzijn (34 procent) en gezondheid (33 procent). Bij ons zijn vele campagnes door NGO's gevoerd om Nederlanders te laten flexen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ook veel Nederlanders zijn Flexitarier zonder zich daarvan bewust te zijn, maar dan op een gemakzuchtige manier. Ik weet niet of er al een woord bestaat voor zij die per maaltijd maar een klein beetje vlees of vis nuttigen in plaats van afwisselend wel of geen vlees/vis eten..
Ik doel op mensen die kant-en-klaar maaltijden eten zoals
- pizza salami, 27g salami per hele pizza.
- Iglo Vissticks, 65% vis.
- Grand'Italia Ravioli met vleesvulling, 16g vlees pp, per blik van 400g.
- Struik Maaltijdsoep 26g Beter Leven soepballetjes pp.
- Iglo Kip tandoori, 63g Beter Leven kip pp.
- Hachee met rode kool bevat 130g hachee waarvan 52g vlees pp.
Otto, jij stelt: "Is grenzen aan consumptie aangeven iets wat je niet zou mogen doen?"
Als vraag? beantwoordt ik h'm meteen en volmondig met JA!
Ja in de zin dat moeten we wel met ons huidig economisch en sociaal stelsel.
Alleen wat me (weer) irriteert is dat het in dit artikel alweer en alleen over vleesconsumptie gaat.
Moet de vraag niet veel breder getrokken worden?
Minder mobiliteit (woon-werkverkeer, vliegen voor plezier)
Minder wegwerp (en dan praat ik niet over plastic tasjes bij de super maar ook over niet iedere 2 jaar een nieuwste van het nieuwste I-phone)
Minder centraliseren/intensiveren van ons als mensheid (urbanisatie trekt ook zijn tol op het milieu, we proppen meer mensen op een vierkante kilometer maar het kost ook meer energie om alles (ook voeding) op het juiste moment en op het juiste tijdstip op de juiste plaats te krijgen. Wat weer whaste van kapitaal en energie geeft!)
Jos #6 Je bedoelt 38 euro per persoon, een gezin (2volw + 2kids) is 152 euro. Nog wel een tientje voor het parkeren erbij, of OV-kosten. Eten mag je gelukkig zelf meenemen, alleen niet oppeuzelen in een restaurantje aldaar.
Aan de ene kant is het duur om er vaak heen te gaan, aan de andere kant wordt het zo wel speciaal om eens te doen. We zijn rijk zat in Nederland. Als het nog steeds 1,80 zou kosten voor een gezin kom je nooit meer uit de rij.
Overigens, je zegt "Kortom doe mij maar een lekkere droge worst en ik pas voor de vliegreis naar Turkije. Maar mag ik dat a.u.b. voor me zelf invullen." Mag iedereen dat voor zichzelf invullen? Mag iedereen dan ook invullen dat ze 2x per jaar naar Turkije op vakantie vliegen? Is grenzen aan consumptie aangeven iets wat je niet zou mogen doen?
Nog een rede om niet (of juist wel voor de sensatiebeluste lezers onder ons) naar Ketsheuvel af te reizen.
Krijg je van lange wachtrijen en een kort lontje.
Piet, naar aanleiding van je link nog effe opgezocht.
1960 entree 1 gulden (is +/- €0,45)
2015 entree €38,00 voor gezin.
Opmerking daarbij is dat in de jaren '60 van de vorige eeuw het heel gebruikelijk was om zelf je etenswaar mee te nemen en op te peuzelen tijdens bezoek, nu kom je nog niet eens binnen met een flesje plat water!