De Australische Heart Foundation heeft een nieuw voedingsadvies opgesteld: volle melk en yoghurt en volvette kaas mogen terug op tafel. Ook mogen er meer eieren worden gegeten. Maar rood vlees? Dat kunnen de Australiërs beter wat vaker laten staan. Per week 350 gram varkens-, lams- en rundvlees is de nieuwe limiet, ofwel ongeveer 3 vleesmaaltijden. De meeste van de hart-gezonde eiwitten zouden Australiërs uit plantaardige bronnen, vis en kip moeten halen.

De Australische evenknie van de Hartstichting laat zijn advies onderbouwen door cardioloog Garry Jennings: “Bij hart-gezond eten gaat het vooral over de combinaties van voedingsmiddelen die je regelmatig eet.” Van volle melk, yoghurt en kaas is niet aangetoond dat ze - voor gezonde mensen - gezondheidsrisico's met zich meebrengen en ze bevatten wel gezonde stoffen. Boter, room, ijs en zuiveltoetjes kunnen volgens de nieuwe aanbevelingen maar beter in de (koel)kast blijven staan.

Rood vlees zou een boosdoener zijn, aldus de Heart Foundation. “Bewerkt vlees of vleeswaren moeten worden beperkt,” vindt Jennings, “omdat ze consequent in verband zijn gebracht met een hoger risico op hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen.”

Voedingsrichtlijnen van over de hele wereld verschillen sterk van elkaar. Waar in Australië de consumptie van volle zuivelproducten nu weer mag, speelt zuivel in Canada een minder prominente plek. Wetenschappers en voedingsdeskundigen bakkeleien in alle toonaarden over de vraag of vetten uiteindelijk de boosdoener zijn, suiker of misschien toch eiwitten.

Brazilië focust op verse ingrediënten, zelfbereide en vooral samen gegeten maaltijden.

Dominique Vrouwenvelder
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken