Brazilianen worden te dik. Het land kampt met een grote massa ongezond buikvet. Dat is het gevolg van een rijker wordend land waarin rijkere armen aan de zogenaamde processed foods met frisdrank gaan. Om dat tegen te gaan kwam de Braziliaanse overheid met 10 eetprincipes en 3 gouden regels.

Public Health professor Marion Nestle zette die regels gistermiddag in een vanuit het Portugees naar het Engels vertaalde versie online op haar blog. Lees mee:

De drie "gouden regels":
1. Make foods and freshly prepared dishes and meals the basis of your diet.
2. Be sure oils, fats, sugar and salt are used in moderation in culinary preparations.
3. Limit the intake of ready-to-consume products and avoid those that are ultra-processed.

De 10 Braziliaanse eetrichtlijnen:
1. Prepare meals from staple and fresh foods.
2. Use oils, fats, sugar and salt in moderation.
3. Limit consumption of ready-to-consume food and drink products
4. Eat regular meals, paying attention, and in appropriate environments.
5. Eat in company whenever possible.
6. Buy food at places that offer varieties of fresh foods. Avoid those that mainly sell products ready for consumption.
7. Develop, practice, share and enjoy your skills in food preparation and cooking.
8. Plan your time to give meals nd eating proper time and space.
9. When you eat out, choose restaurants that serve freshly made dishes and meals. Avoid fast food chains.
10. Be critical of the commercial advertisement of food products.

Nestle schrijft: "The guidelines are remarkable in that they are based on foods that Brazilians of all social classes eat every day, and consider the social, cultural, economic and environmental implications of food choices."

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Stel je voor dat we in Nederland besluiten deze eetregels over te nemen. Welke vertaling zouden ze nodig hebben naar onze sociale context en zou de beschikbaarheid van voedsel op verkooppunten - winkels, take-aways's, bedrijfskantines, kiosken, snackbaars, de inrichting van winkelstrips en NS stations en nog veel meer - er voor moeten veranderen? Het knappe van de regels - zegt Nestle - is dat mensen zich gewoon kunnen redden met het aanbod dat al te koop is.

Met een beetje steun van journalisten Hiske Versprille (Parool), Janneke Vreughdenhil (NRC), Karin Luiten (Trouw) en Felix Wilbrink (Telegraaf) zijn die tien regels immers in een vloek en een zucht onder het publiek te brengen. De eerste twee zijn al begonnen. De laatste twee ijveren al jaar voor zelf koken en samen eten. Voor je het weet gebeurt het al.

Fotocredits: screenshot, Marion Nestle
Dit artikel afdrukken