Zou dat de oplossing zijn?
Restaurants zullen de komende tijd meer goedkope voordeelmenu’s aan gaan bieden en luxe broodjeszaken zullen hun omzet op peil proberen te houden, door naast duur belegde broodjes ook goedkope broodjes gaan verkopen. Op die manier zullen zij zich proberen te wapenen tegen de gevolgen van de kredietcrisis. Dat verwacht directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
In plaats van een toename van de omzet met 4%, waar dit jaar op was gerekend, is er dit jaar waarschijnlijk helemaal geen sprake van groei. Ook het volgend jaar zal de omzet van de broodjesketens en restaurants niet groeien. Grievink voorziet wel een goede toekomst voor eetgelegenheden die tussen de traditionele horeca en de AH-to-go-achtigen in zitten. Ook koffie- en broodjeszaken, goedkope wokrestaurants en de horeca bij grote winkels zullen profiteren van de crisis.
Met name in zakenlunches en zakendiners wordt de komende tijd flink bezuinigd, voorziet William Koot, die bij adviesbureau KPMG verantwoordelijk is voor bezuinigingsprogramma's bij bedrijven. In van recessie wordt daar als een van de eerste dingen naar gekeken, wanneer ondernemingen de kosten willen beperken. Het heeft ook een symbolisch karakter. De bedrijfsleiding benadrukt daarmee nog eens de noodzaak van de bezuinigingen en onderstreept daarmee de ernst van de situatie. De restaurants halen normaal circa 10% van hun omzet uit zakenlunches of -diners.
bron: AD, De Gelderlander met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken
Restaurants zullen de komende tijd meer goedkope voordeelmenu’s aan gaan bieden en luxe broodjeszaken zullen hun omzet op peil proberen te houden, door naast duur belegde broodjes ook goedkope broodjes gaan verkopen. Op die manier zullen zij zich proberen te wapenen tegen de gevolgen van de kredietcrisis. Dat verwacht directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
In plaats van een toename van de omzet met 4%, waar dit jaar op was gerekend, is er dit jaar waarschijnlijk helemaal geen sprake van groei. Ook het volgend jaar zal de omzet van de broodjesketens en restaurants niet groeien. Grievink voorziet wel een goede toekomst voor eetgelegenheden die tussen de traditionele horeca en de AH-to-go-achtigen in zitten. Ook koffie- en broodjeszaken, goedkope wokrestaurants en de horeca bij grote winkels zullen profiteren van de crisis.
Met name in zakenlunches en zakendiners wordt de komende tijd flink bezuinigd, voorziet William Koot, die bij adviesbureau KPMG verantwoordelijk is voor bezuinigingsprogramma's bij bedrijven. In van recessie wordt daar als een van de eerste dingen naar gekeken, wanneer ondernemingen de kosten willen beperken. Het heeft ook een symbolisch karakter. De bedrijfsleiding benadrukt daarmee nog eens de noodzaak van de bezuinigingen en onderstreept daarmee de ernst van de situatie. De restaurants halen normaal circa 10% van hun omzet uit zakenlunches of -diners.
bron: AD, De Gelderlander met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"De restaurants halen normaal circa 10% van hun omzet uit zakenlunches of -diners" (KPMG)
Nu gaat KPMG wel meer te creatief om met cijfers, maar ik waag dat te betwijfelen, en ik vrees dat ook de creditcard organisaties er niet happig op zullen zijn om bloot te gaan hoeveel er met 'companycards' wordt afgerekend. Je schrikt er waarschijnlijk van.
Service; het codewoord voor de horeca wat mij betreft.
Echter in deze context zijn volgens mij kwaliteit, hoeveelheid en prijs belangrijke factoren. Zeker als zaken tussen AH-to-go en een klassiek restaurant gaan zitten, heb je het over een nieuw segment. Daarin zal prijs een belangrijke rol spelen, zeker in huidige economische tijden, maar daarin moet dan niet bekrompen bezuinigd gaan worden op hoeveelheid en kwaliteit.
Dus; het kan helpen, maar niet op zichzelf...