Zou dat de oplossing zijn?

Restaurants zullen de komende tijd meer goedkope voordeelmenu’s aan gaan bieden en luxe broodjeszaken zullen hun omzet op peil proberen te houden, door naast duur belegde broodjes ook goedkope broodjes gaan verkopen. Op die manier zullen zij zich proberen te wapenen tegen de gevolgen van de kredietcrisis. Dat verwacht directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

In plaats van een toename van de omzet met 4%, waar dit jaar op was gerekend, is er dit jaar waarschijnlijk helemaal geen sprake van groei. Ook het volgend jaar zal de omzet van de broodjesketens en restaurants niet groeien. Grievink voorziet wel een goede toekomst voor eetgelegenheden die tussen de traditionele horeca en de AH-to-go-achtigen in zitten. Ook koffie- en broodjeszaken, goedkope wokrestaurants en de horeca bij grote winkels zullen profiteren van de crisis.

Met name in zakenlunches en zakendiners wordt de komende tijd flink bezuinigd, voorziet William Koot, die bij adviesbureau KPMG verantwoordelijk is voor bezuinigingsprogramma's bij bedrijven. In van recessie wordt daar als een van de eerste dingen naar gekeken, wanneer ondernemingen de kosten willen beperken. Het heeft ook een symbolisch karakter. De bedrijfsleiding benadrukt daarmee nog eens de noodzaak van de bezuinigingen en onderstreept daarmee de ernst van de situatie. De restaurants halen normaal circa 10% van hun omzet uit zakenlunches of -diners.


bron: AD, De Gelderlander met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken