Amsterdamse ondernemers slaan alarm over de negatieve gevolgen van de voortdurende accijnsverhogingen op alcoholische dranken. Afgelopen januari werd een accijnsverhoging doorgevoerd en voor 2014 staat er weer een op het programma. Het kabinet verwacht met de maatregelen een extra opbrengst van 100 miljoen euro binnen te halen.

Maar in de praktijk dalen de omzetten na iedere accijnsverhoging. Maurice Herms, regiodirecteur van Heineke in Amsterdam en Amstelveen, zegt in het Parool: "Dit zal banen en bedrijven kosten, ook in Amsterdam. Horecaondernemers zullen niet snel zeggen dat ze het niet meer redden, ook niet tegen ons. Maar er is heel wat stille armoede. Cafés die langer open blijven in de hoop toch meer omzet te halen, eigenaren die zeven dagen per week zelf achter de bar staan om personeelskosten te besparen."

Tel daarbij op banenverlies in de horeca, bij bierbrouwers en slijters, de sluiting van cafés en slijterijen, teruglopende afzetten en drankliefhebbers die hun flesjes over de grens gaan halen, en de schatkist zal per saldo geld moeten toeleggen.
Dit artikel afdrukken