Deze week wordt de 50e Horecava gehouden in de Amsterdamse RAI. Hans Steenbergen van Misset Horeca presenteert er dagelijks een talkshow waarin Horeca-grootheden hun idee geven over de nieuwe trends in Horeca-land.
Misset ziet zelf de volgende trends:
- verdere nadruk op gezond door o.m. overheidscampagnes rond gezondheid
- verdwijnen van dikmakende zware gerechten
- belang smaaksensaties: mensen willen verschillende smaakervaringen
- daardoor groeit de belangstelling voor amusemenu's
- vers is belangrijk zodat menu's 'in' zijn à la carte 'uit' is
- wijnarrangementen zijn 'in': dat hoort immers bij harmonieuze smaakervaringen
- er wordt echter minder gedronken (een goed arrangement heeft maar 3 glazen)
- champagne als aperitief doet het helemaal
- Franse wijn raakt verder 'uit'
- gastheren gaan meer vertellen over de wijn en de combinatie met gerechten
- er worden meer plantaardige en minder dierlijke ingredienten - muv vis - gevraagd
- de lunch in het restaurant trekt weer aan
- er is een groeiende vraag naar private dining
- roken in restaurants wordt helemaal 'not done'
- dure wijn (boven de € 50) is uit
- wijnkaarten worden eenvoudiger omdat de gast er geen wijs uit kan
- het café wordt een gemaksrestaurant met streekgerechten
- het bruine café verdwijnt omdat er steeds minder uitbaters zijn die de toewijding die het vergt kunnen opbrengen én omdat jongeren vaker naarde sportschool gaan dan het café
- de wijn in café's wordt beter en de keuze uit bijzondere distillaten neemt toe
- je kunt vaker buiten zitten: het aantal café's met terrasverwarming (zelfs in de winter) neemt toe

Bron: zibb.nl
Dit artikel afdrukken