image

Agripress.be kwam gisteren met cijfers over het koopgedrag van de Nederlander gebaseerd op marktonderzoek door Cendris. Ondanks de stijgende verkopen in het retailkanaal, blijkt Nederland nog altijd heel prijs- en voordeelbewust. Het kwaliteitssegment van onze markt moet het doen met een potentiële doelgroep van nauwelijks 15% (getypeerd als de luxe kopers). Trek zelf je conclusies en kijk mensen in de straat eens aan als je dit hebt gelezen.

Ik heb de tekst hieronder overgenomen. Nederlanders geven dit jaar weer meer aan kerst uit dan vorig jaar. Toch is de Nederlander een kritische kerstshopper en geeft hij niet zomaar zijn geld uit; een kwart van de Nederlanders is praktisch ingesteld bij het winkelen.

Dit winkeltype heeft een modaal inkomen en een laag bestedingsgedrag, aankopen worden snel en efficiënt gedaan en voor de gezelligheid rondsnuffelen in een winkel is er niet bij. Slechts 12% van de Nederlanders behoort tot het type 'luxekoper'. Dit winkeltype geeft graag zijn geld uit aan de nieuwste snufjes. Relatief vaak koopt deze consument via internet en de creditcard is een vaak gebruikt betaalmiddel. Dit blijkt uit een onderzoek van doelgroepspecialist Cendris naar de verschillende winkeltypes in Nederland op basis van 1,9 miljoen Nederlandse huishoudens.

Nederlanders zijn in te delen in 6 verschillende winkeltypes; de praktische consument (25%), de kwantiteitskoper (20%), de budgetgebonden besteder (17%), de 'big-spender' (15%), de trendgevoelige YUP (12%), en de luxe koper (12%). Laurens Ruster van Cendris: 'Tijdens de feestmaand december kopen consumenten heel verschillend in. De een gaat voor kerstcadeaus naar de verschillende Nederlandse warenhuizen, de ander maakt speciaal voor de kerstinkopen een trip naar Berlijn, Parijs of Milaan.

De een gaat voor een luxe diner op kerstavond en haalt de ingrediënten bij diverse speciaalzaken, de ander koopt zijn ingrediënten gewoon bij de plaatselijke supermarkt. Met de verschillende profielen kunnen we een goede voorspelling doen waar men zijn kerstinkopen dit jaar doet en hoe diep men in de buidel tast.'

In het onderzoek zijn naast leeftijd, opleiding, inkomensklasse en levensfase de verschillende factoren van het koopgedrag van de Nederlandse huishoudens onder de loep genomen. Onder andere het soort winkels waar zij hun aankopen doen, het type producten dat gekocht worden, maar ook de e-willingness, oftewel; hoe vaak men iets koopt via internet, verschilt per huishouden.

De praktische consument; winkelen voor de gezelligheid is er niet bij
De grootste groep binnen Nederland (25%) behoort tot het type praktische consument. Deze consument heeft winkelen niet als hobby. Aankopen worden snel en efficiënt gedaan en voor de gezelligheid rondsnuffelen in een winkel is er niet bij. Dit winkeltype heeft een modaal inkomen en een gemiddeld tot laag bestedingsgedrag. Deze consument is weinig innovatief en hecht weinig waarde aan luxe en gadgets in huis.

Voor het huis staat een middenklasse auto. De praktische consument is wat ouder dan gemiddeld en bestaat vooral uit empty nests en gezinnen met oudere kinderen. Dit winkeltype koopt relatief weinig per post en vrijwel nooit iets via het Internet. Hij/zij heeft niet zo veel nodig en koopt relatief weinig nieuwe kleding. De dagelijkse boodschappen worden gedaan bij verschillende service supermarkten.

De kwantiteitskoper klust liever zelf
Eénvijfde van de Nederlanders is een kwantiteitskoper. Deze consument heeft een beneden modaal tot modaal inkomen, waarvan een gezin met thuiswonende of (net) uitwonende kinderen onderhouden moet worden. Van relatief weinig geld moet deze consument veel maken maar daar is hij/zij goed in.

Dit winkeltype is vaak in het bezit van een goedkopere auto. Af en toe wordt er iets gekocht via Internet, omdat een aantal zaken hier voor minder geld te krijgen zijn. De kwantiteitskoper koopt vaak bij goedkopere winkels. Dagelijkse boodschappen worden vooral gedaan bij de first-price en value-for-money supermarkten en duurdere supermarkten worden vermeden. Kleding maakt deze consument veelal zelf of koopt hij/zij bij goedkope modezaken, zoals C&A, Cool Cat, M&S Mode, Miss Etam, Promiss, Vögele, Wibra of Zeeman.

Relatief vaak koopt dit winkeltype via een van de vele postorderbedrijven. Ook warenhuizen als Kwantum, Leen Bakker en Marskramer, zijn populair. Daarnaast komt dit winkeltype vaak bij de goedkopere drogisterij ketens, zoals Dirks, Schlecker en Trekpleister. Bouwmarkten worden ook vaak bezocht, immers, iets zelf maken is ten slotte goedkoper dan iets laten doen. Zelf klussen gaat deze consument goed af.

De budget gebonden besteder heeft lage e-willingness
De budget gebonden besteder (17%) leidt een sober leven. Dit winkeltype heeft een beneden modaal inkomen en een zeer laag bestedingsgedrag. Vaak is dit type lager opgeleid en wordt er om diverse redenen niet (meer) gewerkt. Hij/zij woont in een goedkope huurwoning en heeft geen of een goedkope auto. Dit winkeltype bestaat uit alleenstaanden en gezinnen met lagere inkomens. De budget gebonden besteder koopt minder dan gemiddeld bij drogisterijen, speciaalzaken en warenhuizen.
De boodschappen worden gedaan bij de goedkopere supermarkten. Deze consument winkelt zeer zelden. Voor kleding gaat hij/ zij naar de goedkopere kledingzaken, zoals C&A, M&S Mode, Vögele, Wibra en Zeeman. Dit winkeltype koopt vrijwel niet via Internet en maar af en toe bij een postorder bedrijf. Hij/zij is minder vaak in het bezit van spaarkaarten. De budget gebonden besteder koop over het algemeen weinig en waar mogelijk maakt deze consument de dingen zelf.

Speciaalzaak favoriet bij de big-spender
De big-spender vertoont een zeer hoog bestedingsgedrag. De consumenten van dit type (15%) zijn tussen de 35 en 70 jaar en vormen meestal gezinnen met (oudere) kinderen of oudere gezinnen zonder kinderen. Ze zijn bovengemiddeld opgeleid en er is vaak een tweede inkomen in het gezin, waardoor ze ook een hoog gezinsinkomen hebben. De big-spender  woont in een duurdere koopwoning en bezit 1 of meer duurdere auto's. Dit winkeltype koopt af en toe spullen via het Internet.

Ze zijn innovatief en graag in het bezit van de nieuwste elektronische gadgets en ze hebben meer dan gemiddeld luxe witgoed apparatuur in huis. Meestal is De big-spender wel in het bezit van een of meer creditcards. Over het algemeen geeft De big-spender veel geld uit aan huis en tuin. Ze koopt dan ook vaak bij diverse bouwmarkten en tuincentra. Dit winkeltype koopt veelal bij gewone-, goedkope- en jeugdige modezaken, zoals Cool Cat, Didi, M&S mode, Miss Etam, Piet Zomers, Promiss, Steps en Vet.

Met regelmaat wordt er wel eens wat gekocht bij een van de postorder bedrijven, zoals Wehkamp, Otto en ECI. Vaak heeft De big spender een Airmiles pas, relatief vaak hebben ze een V&D pas, Libelle pas of Countdown Card. Dit winkeltype koopt bij diverse speciaalzaken, zoals bakker, slager, groentewinkel, kaaswinkel en slijter. Opvallend is dat ze relatief weinig bij de drogist koopt. Wel koopt deze consument regelmatig bij de diverse warenhuizen.

De trendgevoelige Yup geeft veel uit aan uitgaan, lichaamsverzorging en sporten
De trendgevoelige Yup (12%) geeft graag geld uit aan veel uiterlijke zaken. Voor dit type is het van belang dat zowel hij/zijzelf als de leefomgeving een beetje mooi en trendy is uitgedost. Een gemiddeld inkomen geeft ruimte aan een gemiddeld bestedingsgedrag. De trendgevoelige Yup is relatief jong en bestaat uit alleenstaanden tot 35 jaar, gezinnen zonder kinderen tot 54 jaar en gezinnen met jonge kinderen. Dit type is bovengemiddeld opgeleid en woont in de (zeer) sterk stedelijke gebieden.

Dit winkeltype is erg innovatief en heeft dan ook al snel de nieuwste snufjes in handen. Deze consument heeft een zeer grote e-willingness; zeer vaak worden dit soort spullen gekocht via het Internet. De trendgevoelige Yup geeft veel geld uit aan uitgaan, lichaamsverzorging en sporten. Deze consument koopt bij meerdere luxe drogisterijen. Kleding wordt gekocht bij gewone-, luxe- en jeugdige modezaken, zoals America Today, Benneton, Bijenkorf, Didi, Esprit, H&M, Hunkemöller, Livera, Matinique/Inwear, Original Levi's, Part Two, Steps, Vet, We, Cool Cat en Mexx. Woonwinkels zijn populair zoals Bijenkorf, Ikea, Trendhopper, V&D en Xenos.

Daarnaast komen ze ook relatief vaak bij een van de bouwmarkten als er weer iets aan het huis vernieuwd wordt. De dagelijkse boodschappen doet De trendgevoelige Yup het liefste bij een high service supermarkt. Daarnaast komt dit type relatief vaak bij een reformzaak, tabaksspeciaalzaak of Toko. Postorderbedrijven waar nog wel eens iets besteld wordt zijn ECI, CDVD Entertainment Club en de Pabo. De trendgevoelige Yup koopt regelmatig boeken en tijdschriften en geeft veel geld uit aan vakanties.

De luxe koper winkelt graag in buitenland
Van de Nederlanders behoort 12% tot het type luxe koper. Deze consument houdt van kwaliteit en is tussen de 30 en 65 jaar oud. Hij/zij is hoog opgeleid, heeft een hoog inkomen en vertoont een hoog bestedingsgedrag. De luxe koper woont in een duurdere koopwoning en heeft dure en vaak meerdere auto's.

Dit winkeltype is erg innovatief en heeft dan ook al snel de nieuwste snufjes in handen. De luxe koper heeft veel luxe witgoed apparaten in huis. Deze consument heeft een grote mate van e-willingness en koopt vaak spullen via het Internet. Ze betalen regelmatig met één van hun creditcards. Luxe spaarkaarten, van KLM, Gall&Gall en Bijenkorf zul jij bij dit type regelmatig aantreffen.
De luxe koper koopt bij luxe drogisten & parfumerieën, Bijenkorf, high service supermarkten en diverse speciaalzaken, zoals kaaswinkel, reformzaak, slijter, toko en viswinkel. Ook dure- en luxemodezaken zijn bij deze consument populair, zoals Benneton, Bijenkorf, Claudia Sträter, Maison de Bonneterie, McGregor, Meddens en SOCIETY. Dit winkeltype koopt regelmatig boeken en tijdschriften. Ze maken vaak mooie reizen en maken graag een stedentripje naar Parijs, Milaan of Berlijn om daar te winkelen.

Dit artikel afdrukken