"Dit kan niet meer. Er moet iets gebeuren," zegt Van den Berg. "De hele zuivelindustrie lijdt onder de lage prijzen. Steeds meer zuivelbedrijven kunnen de melkprijs niet meer betalen. Afgelopen dinsdag nog moest ook Arla de melkprijs weer naar beneden bijstellen. De kaasprijs in de EU is op een onverantwoord laag niveau gekomen."
FrieslandCampina heeft daarom besloten vooral 'slimmer' kaas te gaan maken en op die manier de kaasprijs omhoog te stuwen naar een duurzaam niveau. De afgelopen maanden kon RFC niet anders dan het grote aanbod aan melk tot kaas verwerken, maar inmiddels zijn een aantal investeringen gerealiseerd. Dat betekent dat RFC meer kaassoorten gaat maken (Emmentaler in Balkbrug voor de Franse markt, mozzarella in Bree), andere markten gaat bedienen (Frico naar Noord-Afrika) en soms een ander product gaat maken (melkpoeder in Borculo). In de praktijk gaat RFC vaker nee zeggen tegen een ongunstig contract. "Dan liever een keer wat meer poeder tegen een lage prijs", aldus Van den Berg.
Van den Berg stelt in het interview ook de kloof tussen de verkoopprijzen van melk en kaas (die nog altijd laag zijn) en de winkelprijs aan de orde. Ondanks de 'race naar de bodem' van de afgelopen tijd betalen consumenten nog altijd even veel voor hun kaas. "Er zijn dus mensen die dik aan kaas verdienen, maar dat zijn wij niet. De garantieprijs voor onze boeren is mede door die sterke gedaalde verkoopprijs onverantwoord laag. Dat zijn we een beetje zat. Voor een duurzame zuivelindustrie zullen de kaasprijzen weer omhoog moeten, dat moeten klanten snappen", besluit Van den Berg.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Theo , mooi dat jullie de verhoging van de inkoopprijs voor kaas kunnen doorberekenen naar de verkoopprijs. Wanneer boeren met inkoopprijs verhogingen te maken krijgen kunnen ze die niet naar de verkoopprijs doorberekenen. Die mogelijkheid van doorberekenen hebben boeren (helaas) niet.
De vraag is ook hoeveel Campina de prijs van kaas heeft laten dalen richting Retail?
Dus Dick en Kees, in de landbouw heb je geen marktwerking. En dat terwijl boeren steeds wordt voorgehouden dat ze wel aan marktwerking onderhevig zijn.
Als de prijs van zuivel of kaas daalt dan zal dat geen grote consumptietoename bij de consument geven. Het is een voedselproduct en we kunnen niet meer eten dan een bepaalde hoeveelheid.
Er is sprake van een bijna inelastische vraag naar het product, dus bij prijsdalingen zal de consument weinig extra kaas kopen. Prijdalingen leveren de supermarkten alleen omzetdaling op in geld en geen duidelijke toename in hoeveelheid omzet. Dus waarom zouden de supermarkte de prijs laten dalen, dat kost hen alleen maar geld terwijl de inkoop goedkoper wordt en zij dus meer winst overhouden die niet naar de boer gaat.
Alleen minder product op de markt zetten (maar dan moeten alle zuivelfabrieken dat doen en niet alleen Campina) of nieuwe markten zoeken zal de prijs voor de zuivelverwerkers weer omhoog brengen en uiteindelijk de melkveeboeren weer meer geld opleveren.
Feitelijk was het vermaledijde quotum (iedereen wilde ervan af) nog zo gek niet. Maar ja, het was de afspraak om het quotum af te schaffen (en politiek onhoudbaar om het nog langer te houden) en we hebben oude schoenen weggegooid zonder te weten of de nieuwe passen.
Het quotumtijdperk maakte de export van zuivelproducten veel moeilijker te verkopen buiten de EU en die markt is dus onvoldoende ontwikkeld om de giga uitbreiding van de zuivel te kunnen vermarkten.
Piet, die kritiek hoor je steevast van boeren. Maar winkeliers en merkartikelenverkopers houden hun consumentenprijzen zo stabiel mogelijk (ook als de prijzen van de grondstoffen stijgen, ook al reageren ze daar vermoedelijk wat sneller). Misschien kan Jan Peter van Doorn uitleggen waarom ze dat doen.