FrieslandCampina wordt een slimmere speler op de kaasmarkt. Het zuivelbedrijf gaat vaker 'nee' zeggen tegen retail en de handel en meer, andere soorten kaas maken. Minder of andere kaas maken wanneer de markt ongunstig is en meer als de prijs het weer rechtvaardigt.
Dat zegt Bas van den Berg, COO van RFC's bedrijfsonderdeel Kaas, Boter en Melkpoeder in een interview met Boerderij.
"Dit kan niet meer. Er moet iets gebeuren," zegt Van den Berg. "De hele zuivelindustrie lijdt onder de lage prijzen. Steeds meer zuivelbedrijven kunnen de melkprijs niet meer betalen. Afgelopen dinsdag nog moest ook Arla de melkprijs weer naar beneden bijstellen. De kaasprijs in de EU is op een onverantwoord laag niveau gekomen."
FrieslandCampina heeft daarom besloten vooral 'slimmer' kaas te gaan maken en op die manier de kaasprijs omhoog te stuwen naar een duurzaam niveau. De afgelopen maanden kon RFC niet anders dan het grote aanbod aan melk tot kaas verwerken, maar inmiddels zijn een aantal investeringen gerealiseerd. Dat betekent dat RFC meer kaassoorten gaat maken (Emmentaler in Balkbrug voor de Franse markt, mozzarella in Bree), andere markten gaat bedienen (Frico naar Noord-Afrika) en soms een ander product gaat maken (melkpoeder in Borculo). In de praktijk gaat RFC vaker nee zeggen tegen een ongunstig contract. "Dan liever een keer wat meer poeder tegen een lage prijs", aldus Van den Berg.
Van den Berg stelt in het interview ook de kloof tussen de verkoopprijzen van melk en kaas (die nog altijd laag zijn) en de winkelprijs aan de orde. Ondanks de 'race naar de bodem' van de afgelopen tijd betalen consumenten nog altijd even veel voor hun kaas. "Er zijn dus mensen die dik aan kaas verdienen, maar dat zijn wij niet. De garantieprijs voor onze boeren is mede door die sterke gedaalde verkoopprijs onverantwoord laag. Dat zijn we een beetje zat. Voor een duurzame zuivelindustrie zullen de kaasprijzen weer omhoog moeten, dat moeten klanten snappen", besluit Van den Berg.
Dit artikel afdrukken
"Dit kan niet meer. Er moet iets gebeuren," zegt Van den Berg. "De hele zuivelindustrie lijdt onder de lage prijzen. Steeds meer zuivelbedrijven kunnen de melkprijs niet meer betalen. Afgelopen dinsdag nog moest ook Arla de melkprijs weer naar beneden bijstellen. De kaasprijs in de EU is op een onverantwoord laag niveau gekomen."
FrieslandCampina heeft daarom besloten vooral 'slimmer' kaas te gaan maken en op die manier de kaasprijs omhoog te stuwen naar een duurzaam niveau. De afgelopen maanden kon RFC niet anders dan het grote aanbod aan melk tot kaas verwerken, maar inmiddels zijn een aantal investeringen gerealiseerd. Dat betekent dat RFC meer kaassoorten gaat maken (Emmentaler in Balkbrug voor de Franse markt, mozzarella in Bree), andere markten gaat bedienen (Frico naar Noord-Afrika) en soms een ander product gaat maken (melkpoeder in Borculo). In de praktijk gaat RFC vaker nee zeggen tegen een ongunstig contract. "Dan liever een keer wat meer poeder tegen een lage prijs", aldus Van den Berg.
Van den Berg stelt in het interview ook de kloof tussen de verkoopprijzen van melk en kaas (die nog altijd laag zijn) en de winkelprijs aan de orde. Ondanks de 'race naar de bodem' van de afgelopen tijd betalen consumenten nog altijd even veel voor hun kaas. "Er zijn dus mensen die dik aan kaas verdienen, maar dat zijn wij niet. De garantieprijs voor onze boeren is mede door die sterke gedaalde verkoopprijs onverantwoord laag. Dat zijn we een beetje zat. Voor een duurzame zuivelindustrie zullen de kaasprijzen weer omhoog moeten, dat moeten klanten snappen", besluit Van den Berg.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit artikel kun je 1 op 1 vertalen naar de "varkenscrisis".
Durf vaker 'nee' te verkopen (Vion, van Rooy en Compaxo), wetende dat men met hangende pootjes toch wel weer terug komt, zou ik zeggen.
En Dick voordat je me van repliek gaat dienen; "Dat betekent dat RFC meer kaassoorten gaat maken (Emmentaler in Balkbrug voor de Franse markt, mozzarella in Bree) *, andere markten gaat bedienen (Frico naar Noord-Afrika) ** en soms een ander product gaat maken***." is wat er te lezen valt in het redactionele stuk van FL hierboven.
* zijn dit dan geen gebiedsbeschermde namen zoals Gouda? Oftewel pleegt men hier geen plagiaat?
** is dit een verstandige keuze? gezien in het kader van het ontwikkelen van een eigen agro/food-economie in Afrika ten behoeve van het tegengaan van massavolksverhuizingen?
*** zijn dit niet gewoon de (naamloze)huismerken die de retailers eisen/afdwingen?
Nogmaals, het is een redactioneel copy/paste artikel zonder duiding.
Mijn duiding die ik eraan wil geven is dat, wanneer dit de definitieve weg is van RFC, rest ze (de sector) geen andere weg dan die van de glastuinbouw en die van (de mijne als onderschrevene) de varkenshouderij.
Men heeft gegokt en verloren.
Want laten we eerlijk zijn, voor zuivelproductie is Nl. ook een te duur land (geworden) en het heeft dat nog eens niets te maken met schaalvergroting maar meer met het wijzend vingertje (je weet wel het beste jongetje van de klas willen zijn) van de politiek.
p.s. al doende leert men, is het gezegde. De varkenshouderij/financiële (lees Rabo) sector heeft geleerd van de glastuinbouw, hopelijk trekt de melkveehouderij/financiële sector daar lering uit.
alleen ben ik bang dat dit tegen dovemansoren gericht is.
"Nee zeggen tegen tegen een ongunstig contract"???
Blaaskakerij van een kat in het nauw!
"Frico kaas verkopen in Noord-Afrika"???
Waar dan wel? Marokko, Libië, Algerije, Tunesië, Egypte? Aan asielzoekers en weggejaagde toeristen?
Kan RFC niet beter ijs gaan verkopen aan de Inuit?
En nu het nog kan, een nette stoppersregeling financieren in plaats van 200 strontfabrieken?
Dan hoeven wij binnenkort na die 200 miljoen voor de varkens, de miljoenen subsidie voor o.m. "particuliere opslag" van melkpoeder, boterbergen en kaas, misschien niet nogmaals ettelijke honderden miljoenen te dokken voor een "revitalisering" van stalmelkboeren.
Eerst staat er dit: "Ondanks de 'race naar de bodem' van de afgelopen tijd betalen consumenten nog altijd even veel voor hun kaas."
..en dan staat er: "Voor een duurzame zuivelindustrie zullen de kaasprijzen weer omhoog moeten, dat moeten klanten snappen."
Dus de kaasprijs is gelijkgebleven, wat niet naar de boeren of de verwerker is gegaan (wat ze uiteraard niet leuk vinden) maar naar de retailer. De kaas moet dan duurder worden, zodat er meer marge naar de zuivelindustrie kan. Kan de retailer het grapje dan niet nog een keer herhalen als de prijs weer zakt? Extra marge door de kaasprijs gelijk te houden, en als er dan weer meer voor betaald wordt de prijs nóg een keer omhoog?
#1, Jarno, het is inderdaad gewoon een nieuwsfeit. De analyse kan kort gemaakt worden: boeren maken teveel melk en dat kan RFC niet kwijt in zijn merkkazen. De markt voor merkloze foliekaas, een verwerkt product met voldoende toegevoegde waarde als je het aanbod niet te ruim maakt, raakt overvoerd als je de melk daarin dumpt. Daarom kiest RFC ervoor om het maar in poeder op te slaan, dan verpest je de markt voor je diverse kazen tenminste niet.
De varkenshouderijadviseur Uri Rosenthal ziet veel toegevoegde waarde in melkpoeder. De 1 op 1 naar de vakenshouderij gaat daar mank. RFC snapt het probleem prima; de boeren niet (die denken dat ze door door te melken de internationale concurrentie van hun markten houden). In de varkenshouderij snappen noch de bazen, noch de boeren het probleem.*
* als ze dat wel doen, is hun vermogen om dat te verbergen wel heel opmerkelijk.
Nee Meneer Lidl, we gaan u echt niet leveren.