Geachte heer Paul Polman,

Zegt u eens eerlijk: vindt u Nutella* gezond? Als het aan uw Unilever ligt zal dat wel binnenkort aan miljoenen consumenten worden wijsgemaakt. Dat is een grote wens namelijk van uw Unilever samen met vier andere voedingsmultinationals. Het door vijf voedingsmultinationals ontwikkelde evolved nutrition label zal in dat geval het vinkje op etiketten van etenswaren vervangen. Dit nieuwe logo hanteert zo’n slappe criteria dat zelfs een product als Nutella, met opgeteld 88% suiker en vet, geen rood stoplichtteken krijgt voor (te) veel suiker of vet. Laten we eerlijk zijn: zo’n logo kan alleen door een voedingsmultinational bedacht zijn, toch? Maar overspeelt u, als CEO van Unilever, kort na het dividenddebacle, hiermee niet wederom uw hand?


Met die snijdende woorden begint campagneleider Sjoerd van der Wouw van foodwatch een open brief aan CEO Paul Polman van Unilever. Nu het Vinkje definitief verdwijnt, wil foodwatch voorkomen dat de industrie een lauw logo op zijn producten gaat plakken.

Het in Frankrijk ontwikkelde Nutriscore stoplicht vergeleken met het al wat oudere Britse,
credits: Consumentenbond

Net als de Consumentenbond wil foodwatch hetzij het Britse stoplicht, hetzij het door de Franse overheid en Belgische supermarkten inmiddels ondersteunde alternatieve stoplichtsysteem NutriScore op verpakkingen zien.

Vandaag werd bekend dat ook de Spaanse overheid kiest voor NutriScore. De Nederlandse overheid zal dat niet doen; ons land laat dergelijke initiatieven al sinds jaar en dag aan het bedrijfsleven over en weigert een zogeheten 'gelijk speelveld' voor alle commerciële partijen te creëren. Als straks, in navolging van hun vakbroeders in België, ook in Nederland de supermarkten NutriScore invoeren om te laten zien dat zij wel van goede wil zijn, dan zullen foodwatch en de Consumentenbond daar de eer voor kunnen claimen. Dat zal een gemiste kans zijn voor staatssecretaris Paul Blokhuis die met een steeds kaler en lozer Preventieakkoord op het gebied van gezonde voeding komt te zitten.

* Nutella wordt niet geproduceerd door Unilever maar door Ferrero. Wel kan het product een gunstiger score krijgen, zegt foodwatch, door het door Unilever, Coca-Cola, Nestlé, Mondelez en Pepsico voorgestelde 'evolved logo'.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken