De Consumentenbond liet dat gisteren aan Tweede Kamerleden weten. De Bond is blij dat het misleidende logo op voedselverpakkingen nu definitief verdwijnt, maar vindt dat er snel een alternatief moet komen.

Uit onderzoek van de Bond zou blijken dat consumenten behoefte hebben aan een logo dat gezonde keuzes makkelijker maakt.

Ruim 1600 consumenten kregen vier keer twee ontbijtgranen voorgelegd. Op het oog vergelijkbare producten zijn niet altijd even gezond. Zo voegt Kellogg’s suiker en zout toe aan zijn cornflakes, terwijl Albert Heijn dit niet doet bij zijn biologische cornflakes. Ook de Dorset Cereals Berry Granola en de AH Geroosterde Muesli Aardbei lijken vergelijkbaar. Maar in Dorset zit bijna vier keer zoveel suiker.

Consumenten bleken vaker het gezondere product te kiezen wanneer het Franse Nutri-Score logo of het Britse verkeerslichtensysteem op de verpakkingen stond.



Lin Batten
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Bijna driekwart van het panel is voorstander van een voedselkeuzelogo op de voorkant van verpakkingen. 62% van de deelnemers vindt dat handig om een gezondere keuze te kunnen maken. De Consumentenbond deed al eerder onderzoek waaruit blijkt dat consumenten het liefst een kleurcodering als keuzebegeleiding hebben en geen logo zoals Vinkje dat alleen maar minder slechte keuzes toch aanprijst als gezond. Ook willen ze dat een nieuw logo op gezonde én ongezonde producten staat en dat het onafhankelijk van het bedrijfsleven ontwikkeld wordt.

Supermarkten kunnen het voorstel gemakkelijk volgen
Het is niet ondenkbaar dat ook in Nederland de supermarkten het Franse en Belgische systeem zullen willen volgen in het kader van het op handen zijnde Preventieakkoord. Volgens de Volkskrant van vanmorgen zou de overheid in de rol van 'censor' van consumentengedrag willen komen vanuit het besef dat de consumptiesamenleving te hoge zorgkosten met zich meebrengt. De levensmiddelenindustrie verzet zich omdat kleurcodes omzet zullen kosten die zal verschuiven naar meer verse producten. Voor supermarkten is een dergelijke verschuiving geen probleem omdat hun marges op vers hoger liggen dan op merkartikelen die door de stoplichten doorgaans als ongezonder zullen worden aangemerkt.

Dit artikel afdrukken