Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijdt meer dan de helft van de Europese bevolking aan overgewicht en 22 miljoen kinderen in Europa zijn te dik. Europarlementsleden roepen op om op vroegere leeftijd maatregelen te nemen om zwaarlijvigheid te voorkomen. De voorstellen gaan van duidelijke informatie op de verpakking van voedingsmiddelen en het aanbieden van gezondere voeding op scholen tot het verlagen van de BTW op fruit en groenten en het beperken van reclame voor ongezonde voeding.

Op 25 september nam het Europees Parlement een initiatiefverslag van Alessandro Foglietta aan. Het Parlement verwelkomt het 'Witboek over gezondheidsvraagstukken in verband met voeding, overgewicht en zwaarlijvigheid' van de Europese Commissie, maar had graag nog concretere voorstellen gezien voor de strijd tegen de zwaarlijvigheid. Daarbij pleit het Parlement ervoor om alle niveaus, van het internationale tot het plaatselijke, te betrekken in de strijd tegen zwaarlijvigheid.

Betere schoolmaaltijden
De EU-lidstaten moeten lesplannen zó ontwikkelen, dat evenwichtige voeding en lichamelijke activiteiten deel uit gaan maken van het gedrag van elk kind. Het Europees Parlement stelt voor om de voedingswaarde van school- en kleuterschoolmaaltijden te verbeteren, de porties aan te passen aan de behoeften en meer fruit en groenten in plaats van zout-, suiker- en vetrijke voeding en drankjes aan te bieden. Bovendien moet de sponsoring door en reclame voor producten met een hoog suiker-, vet- of zoutgehalte gecontroleerd worden. Lidstaten die de BTW op groenten en fruit nog niet hebben verlaagd zoals toegelaten in de EU wetgeving, worden daartoe opgeroepen.

Etikettering
Het Europees Parlement is ingenomen met het voorstel van de Europese Commissie voor een herziening van de richtlijn inzake de voedingswaarde-etikettering van levensmiddelen. Het Parlement dringt er op aan te waarborgen dat etikettering zichtbaar, duidelijk en begrijpelijk is om de consument te helpen voor gezonde voeding te kiezen. De industrie moet de eenpersoonsporties herzien, met een breder scala aan keuzemogelijkheden voor kleine porties.

Media
De Europarlementsleden vragen de media prikkels te geven voor meer lichaamsbeweging en mensen over gezonde voeding te informeren. Ook roepen ze de lidstaten en de Europese Commissie op om de media aan te moedigen gedragscodes te ontwikkelen met betrekking tot ongepaste reclame voor voedingsmiddelen en dranken. De sector moet terughoudend zijn bij het maken van reclame voor voedingsmiddelen specifiek gericht op kinderen en dat geldt ook voor nieuwe vormen van media, zoals online spelletjes, pop-ups en sms- en chatverkeer. Verder wordt de Europese Commissie opgeroepen voorlichtingscampagnes te organiseren over de gevaren van zwaarlijvigheid en om onderzoek te financieren naar het verband tussen zwaarlijvigheid en chronische aandoeningen zoals kanker en suikerziekte.


bron: Europees Parlement
Dit artikel afdrukken