Dat kan niet volgens het Centrum voor Milieuwetenschappen van de universiteit van Leiden (CML).
In het rapport ‘Metaalvraag van Elektrisch Vervoer’ namen onderzoekers van CML en de consultingbureau's Copper8 en Metabolic de beschikbaarheid van kritieke metalen (met name kobalt en lithium) onder de loep die nodig zijn om elektrische auto's te kunnen maken. Ze concluderen dat de voorziene groei nadrukkelijk beperkt moet worden.
Ze adviseren een maximum van 1 miljoen elektrische auto’s op de weg in 2030. Dat doen de onderzoekers op basis van het principe van gelijke rechten van alle landen op de winbare hoeveelheden kobalt en lithium. Als de winbare volumes eerlijk verdeeld worden naar rato van de bevolking van een land, heeft Nederland recht op 0,2 procent van de voorraden omdat onze bevolking 0,2% van de wereldbevolking uitmaakt. Groei naar 2 miljoen elektrische auto''s vergt 4% van de beschikbare volumes.
De voorgestelde reductie van het aantal auto's heeft grote consequenties. Autofabrikanten zullen veel kleinere omzetten kunnen maken en moeten dus verder fuseren of verdwijnen. Daarnaast moet anders worden nagedacht over de functie van het wegennet en de plaatsing van laadpalen en -stationsOp basis van die cijfers, zou elektrificering van de helft van het bestaande wagenpark van bijna 9 miljoen auto's het kleine Nederland met zijn 0,2% rechten een beslag laten leggen op maar liefst een ruime 8% van de wereldvoorraden. Een dik veertig maal te grote claim dus. Vervanging van het hele bestaande wagenpark zou leiden tot een ruim tachtig keer te grote claim.
Grote consequenties
De berekeningen laten zien dat 'iedereen elektrisch' en 'alles elektrisch' (ook zonnepanelen en windmolens zijn afhankelijk van dezelfde grondstoffen) de wereldbevolking voor een schaarste plaatst die niet op te lossen is als we onze bestaande manier van leven willen voortzetten. De onderzoekers pleiten voor kleine deelauto's (die hebben minder zware accu's nodig), openbaar vervoer, minderen op alle vlakken en recycling van schaarse grondstoffen. Zelfs bij de keuze voor kleine elektrische deelauto's moet Nederland nog altijd een groter beroep op de verantwoord winbare wereldvoorraden doen dan de door de onderzoekers als eerlijkheidsijkpunt gekozen 0,2%.
Uiteraard heeft de reductie van het aantal auto's grote consequenties. Autofabrikanten zullen veel kleinere omzetten kunnen maken en zullen dus verder moeten fuseren of verdwijnen, terwijl de nieuwe inzichten een streep halen door vrijwel alle luxe modellen die fabrikanten op dit moment nog ontwikkelen. Als beleidsmakers blijven rekenen met het verdwijnen van de fossiel aangedreven auto, zal het wegennet - dat we in Nederland nog steeds uit willen breiden, ondanks de stikstofcrisis - er verlaten bij komen te liggen terwijl het openbaar vervoer juist drastisch zal moeten worden uitgebreid. Beter is het dus om anders over de functie van het wegennet na te gaan denken. Zelfs het aantal benodigde laadpalen, laadstations en de plaatsing daarvan behoeft heroverweging.
Consequenties voor de natuur
Onderzoeker Benjamin Sprecher wijst op de consequenties die de run op de kritieke grondstoffen met zich mee zal brengen voor de natuur. "Een grotere vraag", zegt hij, "leidt onvermijdelijk tot de bouw van nieuwe mijnen. Om overlast voor de mens te voorkomen, zullen die op afgelegen plekken komen, wat ten koste gaat van nu al schaarse natuurgebieden. We moeten ons hiervan bewust zijn en zorgen voor duurzamere mijnbouw."
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven heeft het denk- en rekenwerk van de onderzoekers ontvangen. Ze zal hun rapport begin december presenteren op de wereldwijde klimaatbijeenkomst COP25 van de Verenigde Naties in Madrid.
De onderzoekers maakten het rapport Metaalvraag van elektrisch vervoer onbezoldigd. Het nieuwe rapport is een verbijzondering van het in opdracht van het ministerie van VWS geschreven rapport Metaalvraag van de Nederlandse energietransitie.
Twee miljoen stekkerauto's?
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) November 22, 2019
Dat lukt niet
Dat kopte @trouw eergisteren.
Alleen het klopt van geen kanten.
Bij deze de beloofde ontkrachting met factcheck. pic.twitter.com/EhVOWH0HkN
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#41 en #42 Het is alweer 3 jaar geleden dat ik een landbouwmechanisatie kenner bij uitstek gevraagd heb om op Foodlog te reageren op een artikel:
Bodem Robot wint van fietstractor in Nederland
Noord Europa is een lastige markt voor landbouwmechanisatie. Alles is hier versnipperd en duur. Helemaal niet interessant voor grote landbouwmechanisatie jongens. En ze hebben nog een grote mond ook hier de dealers van landbouwmechanisatiemerken. Laatste is op mijn eigen titel op basis van stukje praktijkgeluiden over de fusies die veel, heel veel hebben plaatsen gevonden in landbouwmechanisatie. Op trekkermerken /trekkerbouwers gebied heeft de schaalvergroting net zo hard plaatsgevonden als onder boerenbedrijven zeg maar. Er zijn er nog een handjevol over in de wereld.
Gelukkig zijn er start ups als Thieu!
(Ik heb de Farmertronics mok thuis op de plank naast de mok van Foodlog staan ;-).
Beste Jopie, ik wilde me met de eTrac op de groente- en fruitteelt richten. Ik kwam tot nog toe niet verder dan de fruitteelt. In september heb ik een eerste proto type gedemontreerd tijdens de Agrarische Dagen in Someren. Deze moet nog wel autonoom gemaakt worden maar ik ben een belangrijk dood punt voorbij. Ondertussen heb ik echter uit een andere hoek vragen gekregen. De grote steden willen hun dieseltrekkertjes voor het onderhoud van hun (kunst)grasvelden vervangen door elektrische (robot)trekkertjes. Over een half jaar zullen we een eerste demo geven in Den Haag. De urgentie om van diesel naar elektrisch te gaan blijkt in de stad veel groter te zijn dan op het platteland. Ik heb mijn focus dus wat verlegd. Ook blijf ik aandacht geven aan de fruitteelt, volgend jaar gaan we met de eTrac schoffelen in een wijngaard in de Betuwe. Ik heb het idee dat ik nog altijd mooi op tijd ben met mijn product hoewel ik de ontwikkeling graag sneller had gezien. Komende week staat er een uitgebreid artikel over de eTrac in Trouw.
Ik ga dus met mijn trekker ook naar Den Haag maar dan niet om op het Malieveld te demonstreren. ;-) Voor mij kan de stikstofcrisis niet groot genoeg zijn met alle respect voor de mensen die er veel last van hebben.
Misschien is Thieu wel te laat. De Dino van Naio rijdt al rond, sterker er zouden er al 100 afgeleverd zijn. Hak presenteerde de Farmdroid op zonnepanelen!
Nog vergeten, maar zelf gebruik ik al een jaar of 4 een electrische schoffelmachine. Zelfbouw op basis van een Humberside Beanseeder uit 1956 of zoiets, die na een tussenperiode als bietenschoffelmachine met een Hatz ééncilinder (het monster van Colmschate) nu volledig electrisch met een 10 kW motor en 7,2 kWh loodaccupakket. In de VS bouwen kleine bio bedrijven Allis Chalmers G om tot electrische trekkers op basis van een bouwpakket.
Ik vermoed dat Wouter denkt aan Thieu Berkers van Farmertronics.