Het kabinet overweegt een einde te maken aan de verlaagde bijtelling voor dure elektrische auto's. In het FD waarschuwen tegenstanders van de 'Tesla-taks' dat dat een klap gaat betekenen voor het elektrisch rijden in Nederland. Het fiscale voordeel voor dure elektrische voertuigen - een verlaagde bijtelling vanaf €50.000 - zou in 2019 afgebouwd moeten worden. Maar er zijn nog geen serieuze goedkopere alternatieven voor elektrische auto's met een grote actieradius op de markt. Vanwege de fiscale voordelen zijn de dure Tesla's (aanschafwaarde ruim €129.000) nu financieel binnen bereik van mensen die dergelijke auto's zonder voordeel niet kunnen betalen. Ze rijden feitelijk boven hun stand en zullen bij het wegvallen van de Tesla-taks weer kiezen voor rijden op diesel.

Daarom zijn zakelijke veelrijders en bedrijven als Philips, Arcadis en Eneco tegenstander van het nu al afschaffen van de Tesla-taks. Ook milieuorganisatie Urgenda én de werkgeversorganisaties pleiten voor een tweejarige verlenging.

Als de Tesla-taks afgeschaft wordt, houden bedrijven op met de elektrificatie van hun leasewagenpark en verdwijnen de tweedehands-Tesla's naar het buitenland, zegt ICT-ondernemer Wouter van Emden in het FD. Het elektrische wagenpark in Nederland zal flink krimpen. Vrijdag staat de afschaffing op de agenda van de vaste Tweede Kamercommissie voor Financiën.
Het Financieele Dagblad - 'Tesla-taks jaagt zakelijke veelrijder in vervuilende diesel'
  • Deel
Druk af