Mama’s Maaltijden maakt heerlijke, voedzame en verse kant-en-klaarmaaltijden voor iedereen, maar dan zonder de moeite thuis. Het is allemaal begonnen in mijn eigen PLUS supermarkt. Als supermarktondernemer stond ik samen met hobby-kok Janet in de keuken en testte de receptuur. Hierbij keken we ook naar de opmaak en de samenstelling van onze maaltijden. We hadden alledaagse kant-en-klaar maaltijden voor ogen die toegankelijk zijn voor iedereen.

Henk was leverancier in vers gesneden fruit. Bij het leveren van de bestelling kreeg hij van ons een krat bereide maaltijden voor zijn bedrijf. Op een dag zei Henk dat hij zijn assortiment wilde uitbreiden. Hij dacht meteen aan onze maaltijden: “Iedereen die de maaltijden eet is enthousiast en vindt ze superlekker.” Zo is de samenwerking ontstaan. Henk en ik lijken erg op elkaar en als aanvulling op ons team vroegen wij Rick erbij. Rick was de eerste die mijn maaltijden in zijn SPAR winkels verkocht. Dat sloeg zo goed aan dat er een landelijke vraag ontstond. Later werd ons team aangevuld tot drie chef-koks. Inmiddels liggen er naast koelverse maaltijden, salades en pokebowls, ook sportmaaltijden in het vriesschap.

Alleen maar opwarmen
Ons doel met Mama’s Maaltijden is voor een grote groep mensen gezond en lekker eten bereiden. Vandaag de dag is gezondheid een thema wat centraal staat in de maatschappij en zo ook gezonde voeding. Wij proberen die
Het allerbelangrijkste is dat de maaltijden authentiek en herkenbaar zijn, zoals Mama ze vroeger maakte
gezonde maaltijden te maken, maar dan extra vers en makkelijk. Ze hoeven alleen maar thuis opgewarmd te worden en dan kan je al genieten.

De succesformule is eigenlijk het totaalplaatje van ons product. De maaltijden zijn verser dan vers, goed op smaak en de felgekleurde verpakkingen trekken de aandacht. Ze hebben ludieke namen: ‘De beste spot is hutspot’, ‘Gezellig meegaande Spaghetti Bolognese’ en ‘Ontzettend opgewekte Bami’. Hoe je ze moet bereiden in de magnetron staat achterop in rijm op het karton. Het allerbelangrijkste is dat de maaltijden authentiek en herkenbaar zijn, zoals Mama ze vroeger maakte.

Iedereen verdient een mama
Mama’s Maaltijden groeit hard. Op basis van onze omzet zijn we vorig jaar benoemd tot meest succesvolle nieuwkomer in de retail (zowel vers als houdbaar) en onze maaltijden zijn door de consument uitgekozen als Beste product van het jaar. Vanaf de start van Mama’s Maaltijden wilden we iets teruggeven aan de maatschappij. Ik ben zelf pleegkind en weet dat je je soms eenzaam en anders dan andere kinderen kan voelen. Vorig jaar hebben we de stichting Iedereen verdient een Mama opgericht. ‘Want een Mama geeft je liefde en warmte, ze is een inspirerend voorbeeld voor je, ze geeft je nét dat beetje zelfvertrouwen wat je soms nodig hebt, ze is trots op je in de keuzes die je maakt, en voorziet je altijd van een luisterend oor en goed advies.’

Onze stichting organiseert zes keer per jaar evenementen voor pleegkinderen tussen de 6 en 18 jaar samen met hun pleegouders: een dagje uit naar een trampolinepark, lasergamen, bowlen, een bingo, taarten bakken of naar een speeltuin. Eens per jaar organiseren we een uitgebreid evenement waar we ook cadeautjes geven aan de kinderen en de dag groots afsluiten met een disco. Rick, Henk en ik zijn alledrie aanwezig bij deze dagen. Dit zijn voor mij de leukste dagen van mijn werk, echt een hoogtepunt. Ik zie dat de kinderen en ouders een goede klik hebben en steun bij elkaar kunnen vinden. Veel kinderen willen met ons praten en komen naar ons toe voor advies of om vragen te stellen.

Dit jaar zijn wij het hardst groeiende merk binnen de retail, omdat we sneller en kwalitatiever zijn dan veel anderen
Niet alleen met geld willen we bijdragen, maar wij willen ook zelf iets kunnen betekenen. Zo werkte er een jongen bij Rick die een laptop nodig had voor school, maar niet genoeg geld om er een te kopen. Wij hebben hem de laptop geschonken in ruil voor zijn diensten in de winkel. Door zijn harde werk en toewijding hebben wij een deel van het bedrag van de laptop cadeau gedaan. Hiermee proberen wij kinderen op een positieve manier te stimuleren. Tegelijkertijd leren ze de waarde van geld.

Samen
Dit jaar zijn wij het hardst groeiende merk binnen de retail, omdat we sneller en kwalitatiever zijn dan veel anderen. We zijn open en transparant over onze omzet. We zijn niet bang voor de concurrent, en willen het liefst samenwerken. Wij drieën halen het beste in elkaar naar boven. Mijn boodschap is dan ook: durf te delen met elkaar. Dat geldt ook voor familie en vrienden. Samen kan je veel meer bereiken dan alleen.
Dit artikel afdrukken