Klöckner zegt zich ook hard te willen maken om de Nutri-Score in de gehele EU in te voeren. Pas dan kunnen producenten namelijk verplicht worden het logo te gebruiken. Die verplichting lijkt effectief te kunnen zijn in strijd tegen overgewicht en obesitas, problemen die zich in de gehele EU voordoen. In België experimenteert supermarktketen Delhaize bijvoorbeeld al door klanten meer korting te geven op producten met Nutri-Score A of B.
Andere EU-landen, waaronder Nederland, kunnen de invoering van het logo nog wel eens tegenwerken. Italië is bang dat het Nutri-Score-algoritme de voedingswaarde van traditionele delicatessen uit de Mediterraanse keuken simplificeert. Ze vrezen het oordeel van het logo over hun bewerkte vlees- en kaassoorten en hoofdingrediënten als honing en olijfolie; ze kleuren zonder uitzondering rood.
Al dat rood op dergelijke producten gaat de consument niet helpen, omdat ze als onmisbare pijlers bijdragen aan een gebalanceerd dieet, vindt Italië.
De 'ConsumentenApp'
De acceptatie van het voedselkeuzelogo door een land leidt niet automatisch tot volledige coöperatie van bedrijven in een land. Tot verbijstering van Nutri-Score-logo bedenker Serge Hercberg introduceerde afgelopen woensdag het op eerlijke prijzen en korte keten denken gebaseerde 'consumenten-voor-boeren-merk' C'est qui le Patron? ('Wie is de baas?') een eigen voedingswaardesysteem ('de ConsumentenApp': l'appli des consos) en niet de Nutri-Score. Dit tegen de voorkeur van de Franse overheid in die, net als de Duitse, Nutri-Score adviseert maar niet kan verplichten. Het eerlijke prijzen merk, zegt Hercberg, kiest daarmee het pad van de multinationals Coca-Cola, Ferrero, Mars, Mondelez en Kraft door één duidelijke basis voor de beoordeling van voedingsmiddelen af te wijzen.
@C_qui_le_Patron rejoint Coca-Cola, Ferrero, Mars, Mondelez, Kraft.. qui refusent #NutriScore. Ils créent leur propre note nutritionnelle par portion (qu'ils fixent!) et en intégrant les éléments dans un calcul fantaisiste qui arrangent certains de leurs produits. Très décevant !
— Hercberg Serge (@HercbergS) November 18, 2020
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog