De supermarktketen Delhaize - dochter van Ahold Delhaize - zet een nieuwe klantenkaart in de markt en introduceert een klantenapp. Met de nieuwe kaart, de SuperPluskaart, kunnen klanten punten sparen; iedere 500 punten geven recht op €5 tegoed op het hele assortiment. Dat kon met het vorige, 29-jaar oude, klantsysteem ook al. Nieuw is dat de SuperPluskaart een digitaal spaarsysteem is, waarmee flexibeler te sparen valt. Zo kunnen klanten ook kortingen bij elkaar sparen voor specifieke producten of producten van de partners van Delhaize, zoals Bol.com.

Meer korting bij Nutri-Score A en B
De meest in het oog springende verandering is dat klanten meer korting kunnen krijgen als ze méér data delen en als ze gezondere producten kopen. Dat doet Delhaize door een korting van 5 tot 15% te hangen aan 5.000 producten met de beste Nutri-Score, A of B. "Beter en gezonder eten wordt mee bepaald door de koopkracht," aldus Delhaize in De Standaard. "De prijs van Nutri-Score-producten staat centraal in het nieuwe getrouwheidsprogramma. Zo kunnen trouwe klanten tot 360 euro per jaar besparen. Intern onderzoek heeft aangetoond dat financiële ondersteuning bij de aankoop van evenwichtige producten kan aanmoedigen om tot 35 procent meer producten met een Nutri-Score A of B te kopen." 49,3% van de Belgen heeft overgewicht, 15,9% is obees. Daar wil Delhaize iets aan doen door gezonder eten goedkoper (met de kortingen) en gemakkelijker (door in de app voor producten die de klant vaak koopt alternatieven met een betere Nutri-Score te laten zien).

De toekomst is aan kortingen op maat van het shoppergedrag
Het Belgische gezondheidsinstituut Sciensano staat te trappelen om onderzoek te doen naar het project om te zien of de financiële prikkel een positief effect heeft op het Belgische voedingspatroon, aldus De Tijd.

'Korting op maat van het shoppergedrag'
Een 'gamechanger', zo noemt Pierre-Alexandre, ceo van het retailvakblad Gondola, de zet van Delhaize. "Dit is extreem ambitieus en zal de Belgische voedingsconsumptie door elkaar schudden. Ook de horeca en consumptie buitenshuis zullen hierdoor geraakt worden: de Belgen gaan geen twee keer eten. Delhaize neemt niet alleen een nieuwe positie in de retail in, maar in de voedingsconsumptie in het algemeen. Het wil de goedkoopste zijn in gezonde voeding, de drempel naar gezonde voeding zo veel mogelijk verlagen. Hiermee duwt Delhaize andere retailers van zijn speelterrein, en positioneert zich sympathiek naar koopkrachtige consumenten. Niet toevallig diegene die op gezondere voeding focussen.”

Met de koppeling SuperPluskaart-Nutri-Score lijkt Delhaize 2 vliegen in één klap te slaan: de supermarktketen profileert zich verder als supermarkt die zijn klanten gezonder laat eten en leven. Volgens Delhaize ligt de klemtoon tegenwoordig op 'betere koopkracht': "76% van de consumenten associeert de Nutri-Score vandaag met Delhaize", zegt Delhaize-ceo Xavier Piesvaux. Tegelijkertijd positioneert Delhaize zich als een niet-zo-dure supermarkt (net als Albert Heijn in Nederland geldt Delhaize in België als-beter-maar-wat-duurder), zonder daarmee een prijsoorlog te riskeren. Concurrenten als lageprijzenformule Colruyt of discounter Lidl kunnen immers met hun schapprijzen niet onder de - gepersonaliseerde - kortingen van de Delhaizeklanten duiken. "De toekomst is aan kortingen op maat van het shoppergedrag," schrijft RetailDetail.
Dit artikel afdrukken