Het tienminutenmodel dat flitsbezorgers hanteren, is uiterst optimistisch. Er worden miljarden geïnvesteerd door durfkapitalisten. Of het concept ook op de lange termijn levensvatbaar is, moet de toekomst leren. Met het kleiner worden van huishoudens heeft het flitsbezorgingsfenomeen veel potentie. In 2050 is de helft van de Nederlanders vrijgezel. Ze wonen vooral in de stad en kijken totaal anders tegen eten aan dan eerdere generaties. Het bedrijfsmodel van de flitsbezorgers is schaalbaar, je kunt met leegstaande panden morgen al een enorm netwerk van zogeheten dark stores (plekken waar een voorraad boodschappen voor de buurt staat opgeslagen) neer zetten.
Maar, het is een ramp voor mijn buurt. Nu al eet één op de tien huishoudens in de grote steden een bezorgmaaltijd ’s avonds. Daar komen de flitsbezorgers nu bij. Je kunt de kinderen tussen ’s avonds zes en negen niet meer veilig op straat laten spelen vanwege al die gehaaste e-bikers. Je ziet ze overal. Op de stoep, door rood en tegen het verkeer in.
Elke winkel die opent, moet met een stevig mobiliteitsplan komen, maar flitsbezorgers starten gewoon middenin een woonstraat. Gemeenten doen er niks aan. Gek, toch? De sociale cohesie verdwijnt doordat je je buren niet meer ziet op de markt of in de winkel.
Zijn het disruptors in de foodsector? Ja, als hun zakken diep genoeg zijn, dan krijgen ze de concurrenten wel kapot. Echt duurzaam voor people, planet en profit is het nog niet. Vriend of vijand? We wachten af.
Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther zal op regelmatige basis aan Foodlog bijdragen met opinies over en analyses van actuele ontwikkelingen. Buiten zijn vakgebied is hij ook actief als house-deejay.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Vandaag in Het Parool (met daarin ook Walther): Flitsbezorging onder vergrootglas, er zijn spelregels nodig.
Citaat uit de tekst: Hoewel ook maaltijdbezorgers en taxi’s zich met haastige spoed door de stad bewegen, wordt van flitsbezorgers verwacht dat ze expliciet binnen een paar minuten op hun bestemming zijn, met alle risico’s van dien. “De klant en het bedrijf profiteren van de risico’s die zij nemen, maar als ze onder een tram of auto terechtkomen, draait de samenleving op voor de kosten.”