imageWe worden dus complete nitwits: niks weten, maar ons er wel op voor laten staan. Brrr.

De culinaire consument van de toekomst heeft geen enkele kennis van voeding en culinaire producten. Dat is de verwachting van de Deense futurologe Birthe Linddal Hansen. Daar staat echter wel tegenover dat de identiteit van de consument van de toekomst voor een groot deel afhankelijk zal zijn van de genuttigde voeding. Volgens Linddal Hansen zijn er zeker tien trends te onderscheiden voor de komende tien jaar. De eerste trend is dat er meer individuele maaltijden genuttigd worden, omdat er meer alleenstaanden zijn. Ook zal voeding in toenemende mate iets kunnen vertellen over een persoon en diens leefstijl. Daarnaast is het belangrijk dat voedingsmiddelen een verhaal vertellen. Het maakt daarbij niet uit waar de producten vandaan komen. De consument van de toekomst wil ook kwalitatief goede voeding, dus komt kwaliteit meer voorop te staan.

Voeding moet verder geoptimaliseerd worden, bijvoorbeeld door middel van functional foods of producten met een gezondheidsclaim. Ook natuurlijke (organische) voeding wordt belangrijker. De verpakking speelt een belangrijke rol in de communicatie naar de klant toe. Omdat het leven druk is, wil de consument graag dat een ander het eten klaarmaakt. Tot slot moet voeding authentiek en een belevenis zijn.


Bron: Marketing Tribune - p. 42 met dank aan het MKB

Dit artikel afdrukken